عنوان پایان‌نامه

تحلیل مولفه های موثر بر تصویر ذهنی و ارائه الگوی برند ملی در صنعت گردشگری ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل مولفه های موثر بر تصویر ذهنی و ارائه الگوی برند ملی در صنعت گردشگری ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 426;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67955
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مهدی خادمی

    در جهان پیچیده و پررقابت امروز، تصویری که کشورها از خود در نگاه جهان می سازند، نقش مهمی در ایجاد توان رقابتی و ایجاد امکان حضور در صحنه بین الملل دارد؛ لذا اغلب کشورها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت در تلاش برای ایجاد تصویری مثبت و برندی قدرتمند هستند تا بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار بهره گیرند. در واقع آگاهی مردم جهان از برند یک کشور، به معنای داشتن شانس بیشتر برای جذب گردشگر، سرمایه، نیروی کار و.. خواهد بود. ساخت برند در صنعت گردشگری، به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی برند ملی، میتواند در ارتقا برندکشورها نقش مهمی داشته باشد. در این راستا بسیاری از کشورها اقدام به طراحی کمپین های تبلیغاتی بر اساس پتانسیل های موجود در کشور و ایجاد تصویری دلپذیر از کشور مقصد نموده اند. در این میان کشور ایران علیرغم داشتن پتانسیل ها و توانمندی های بالقوه، فعالیتی جدی و مشخص در راستای برندسازی در حوزه گردشگری نداشته است. در این پژوهش تلاش شده است که پتانسیل ها و جاذبه های اصلی ایران شناسایی شده و از میان آنها کلیدی ترین شاخص برای طراحی کمپین تبلیغاتی استخراج شود. این پژوهش، از نظر زمانی مقطعی، از نظر مکانی محدود به شهر تهران و از نظر نوع داده کمی است. ابزار پژوهش، پرسش نامه و مصاحبه بوده و برای تعیین میزان روایی پرسشنامه ها از نظر خبرگان بهره گرفته شده و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری هستند. نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. برای آزمودن فرضیه های این پژوهش از آزمون¬های تحلیل ساختاری کوواریانس استفاده شده و جهت کاهش خطا در محاسبات از نرم افزار های آماری21SPSS و LISREL 8. 8 استفاده شده است. و در نهایت بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، فاکتور تاریخ و معماری از نظر کارشناسان و خبرگان به عنوان فاکتوری با اولویت بالا برای طراحی کمپین ایران مورد تایید قرار گرفته است.
    Abstract
    In today's complex world, the created image of a country has a critical role in developing the competitive power and the ability to attend in international market; so with investment and short/long terms planning, the majority of the countries try to create a positive and powerful image of their country in order to use it as a useful tool for sustainable growth. The awareness of world’s people of a country’s brand means to have more chance of tourist, capital and labor force attraction. Brand development in tourism industry, as one of the key factors of nation brand, can have an important role in the improvement of countries’ brands. In this regard, based on the potential abilities, many countries have attempted to design an advertising campaign to create a pleasant image of the destination country. In the meantime, Iran, despite having potential abilities, hasn’t done serious and specific activities in the field of tourism branding. In this study, we attempted to identify the potential and the main attractions of Iran in order to select the most important indicator to design Iran advertising campaign. The said study, in terms of time, is sectional; in terms of place is limited to Tehran city and in terms of data type is quantitative. Questionnaires and Interviews are the applied methods to gather information. Besides, in order to determine the validity of aforesaid questionnaires, the experts’ opinions and to define the reliability, Cronbach alpha were used. The statistical society of this study is tourism experts. The simple random selection method was used to define the statistical sample. In order to test the hypotheses, the structural analysis of covariance was used. To reduce the calculation errors, the statistical software SPSS21 and LISREL8.8 were appied. Finally, based on the data analysis, “history & architecture” factor -with the highest priority- was selected as the most important element to design Iran advertising campaign.