بررسی نوآوری برعملکرد سازمانی (مطالعه مورد:نمایندگیهای رسمی ایران خود رو و ماشین آلاتراهسازی وارداتی )
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 420;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68120
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد نثاری
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- در سالهای اخیر به دلیل تغییر نیازها و افزایش سطح انتظارات مشتریان خودروهای سواری و عدم پاسخگویی مناسب تولید کنندگان داخلی به این نیازها و انتظارات ، بازار مصرف خودروهای خارجی از رونق مناسبی برخوردار شده است. این موضوع در خصوص ماشین آلات معدنی و راه سازی نیز به علت توسعه حجم فعالیتهای عمرانی راه سازی و سدسازی و افزایش بهره برداری از معادن موجود ، صادق می باشد . لذا با روند روبه رشد ظهور شرکتهای واردکننده خودروهای سواری و ماشین آلات معدنی و راهسازی مواجه می باشیم. از سوی دیگر به موازات رشد بازار و تعداد نمایندگی های رسمی وارد کننده ، شاهد شکست و افول بسیاری از آنها نیز بوده ایم . بسیاری از این شرکتها در شرایط رقابتی در همان مراحل اولیه تاسیس از گردونه رقابت خارج می شوند و آنهایی که به دوران رشد خود نزدیک می شوند بدون طی کردن مراحل بلوغ خود، ناگزیر به ترک بازار هستند. لذا با توجه به اینکه نوآوری به عنوان یک مزیت رقابتی ، می تواند عامل موثری در حفظ و بقای یک کسب و کار در بازار باشد ، در این تحقیق اثر آن را به عنوان یکی از چندین عامل موثر بر روی عملکرد سازمان مورد بررسی قرار خواهیم داد. بنابراین هدف اصلی از این تحقیق بررسی تاثیر نوآوری (در چهار بعد خدمات، مدل کسب وکار، مدیریت و بازاریابی) بر عملکرد نمایندگی های رسمی وارد کننده خودرو و ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد. با این رویکرد، در فصل اول تحقیق کلیات تحقیق نظیر سئوال تحقیق ، اهداف ، نتایج مورد انتظار ، فرضیات ، روش و ابزارگردآوری اطلاعات و واژگان کلیدی مطرح گردیده است. در فصل دوم ، جهت گردآوری اطلاعات پایه ای و تدوین ادبیات موضوع از مطالعات کتابخانه ای و نظرات کارشناسی استفاده شده است . پس از آشنایی با مقوله نوآوری ، فرآیندها و مدل های مربوط به آن به عنوان یک کل ، به بررسی نوآوری از چهار منظر بازاریابی ، مدیریت ، مدل کسب و کار و خدمات پرداخته شده است . سپس جهت آشنایی خوانندگان مبحث عملکرد سازمان و مدل های سنجش و ارزیابی آن معرفی شده است. در انتهای فصل دو نیز ضمن بررسی و ارائه پژوهش های قبلی انجام شده در خصوص بررسی اثر نوآوری بر روی عملکرد سازمان ، سازمانی که این تحقیق در آن انجام پذیرفته به صورت اجمالی معرفی شده است. در فصل سوم روش تحقیق و مسائل مربوط به آن بیان شده است . تحقیق پیش رو از جنبه هدف، کاربردی و از جنبه روش جمع آوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد نظر عبارت است کلیه نمایندگی های وارد کننده خودرو و ماشین آلات راهسازی و معدنی فعال در سطح کشور که دارای خدمات پس از فروش میباشند. با این تعریف تعداد 40 نمایندگی فعال شامل 25 نمایندگی در حوزه ماشین آلات معدنی و راهسازی و 15 نمایندگی در حوزه خودروهای سواری شناسایی شده اند. روش نمونهگیری و تعداد نمونه به علت محدود بودن جامعه تمام شمار است. جهت گردآوری اطلاعات از نظرسنجی در قالب پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت (ضمیمه 1) استفاده شده است. جهت سنجش روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از روش روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جهت بررسی روایی محتوایی نظرات 12 نفر از اساتید و کارشناسان حوزه نوآوری لحاظ و جهت سنجش پایایی از اطلاعات یک نمونه 30 تایی استفاده گردیده است. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی وآمار استنباطی و توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و چهار فرضیه ارائه شده از طریق تجزیه و تحلیل رگرسیون مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. در فصل چهارم ، با استفاده از روش های آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه از نظر سن ، میزان تحصیلات ، جنسیت و سمت سازمانی مطرح شده است. چگونگی توزیع متغیرهای پژوهش در این فصل ارائه شده است و در نهایت با استفاده از روش کمولموگروف اسمیرنف نرمال بودن متغیرها بررسی شده است. چهار فرض پژوهش نیز در انتهای فصل مورد بررسی قرار گرفته که در این خصوص یافته های پژوهش تایید کننده کلیه فرض های تحقیق می باشند. لذا می توان ادعا نمود نوآوری از چهار منظر اشاره شده در تحقیق بر عملکرد کسب و کار اثر مثبت دارد. در فصل پنجم ، ضمن بررسی و رتبه بندی تاثیر انواع نوآوری بر روی عملکرد سازمان پیشنهاداتی اجرایی جهت افزایش عملکرد سازمان با در نظر گرفتن هریک از ابعاد مطروحه نوآوری ارائه شده است. شایان ذکر است بر اساس یافته های این تحقیق به ترتیب نوآوری مدیریت ، نوآوری بازاریابی ، نوآوری خدمات و نوآوری در مدل کسب و کار رتبه های اول تا چهارم را از لحاظ تاثیر بر عملکرد دارا می باشند. پیشنهادات و زمینه های مختلفی برای محققین علاقه مند به تحقیق در این حوزه ارائه شده است. در نهایت نیز شرح محدودیت های پیش روی تحقیق و ویژگی های اساسی آن ارائه گردیده است.
- Abstract
- In recent years, due to great changes in needs and expectations of customers in passenger car markets and improper support from local car manufacturers, the market of CBU cars have come across a remarkable growth. This is also true for heavy machineries because of expanding construction activities throughout country. Therefore, we have encountered the increasing emerge of authorized dealers who are importing machineries and passenger cars during the recent years. On the other side, some of these dealers had to leave the market because of competitive pressure of the market at the first stages of their presence. Some of those shut down even when they were trying to pass the mature stage of their lifespan. Considering innovation as a competitive advantage to help organizations survive in the market, in this research we examine the effect of innovation on organizational performance. Thus, the main goal of this research is to investigate the impact of innovation from four perspectives: service innovation, business model innovation, management innovation and marketing innovation on organizational performance of authorized dealers who imports machineries and passenger cars to Iran. Using this approach, in chapter one, we have a comprehensive review on this research where some items such as research questions, objectives, expected results, hypotheses, research methodology and key words are described. In chapter two, to collect basic data and information for literature review, library research and experts' knowledge have been applied. Innovation definitions, its categories and models as a whole are explained and then the innovation was described in details from 4 mentioned aspects. In the end, organizational performance and its evaluation models are explained. There is also a short review of the organization where this research has been performed. In chapter three, we describe research method and its relevant subjects. This study is an applied research from objective point of view and is a descriptive and correlative one from the data collecting point of view. The data was collected from a population of 40 authorized dealers operating in Iran. A questionnaire was designed to gather information from experts and managers who are working in investigated companies. To measure the validity of the questionnaire, we used content validity method and to check reliability, we utilized Cronbach Alpha. The obtained data from the questionnaires are analyzed through SPSS. Four hypotheses were analyzed through regression model. Applying descriptive statistics, the sample is specified in age, level of education, sex and organizational position in chapter 4 where the distribution of variables is also explained. We adopt Kolmogorov-Smirnov test to check the normality of variables. Analysis results demonstrated that innovation in management, business model, services and marketing has significant and positive impact on organizational performance. In chapter 5, the impacts of four types of innovation on organizational performance are prioritized. Given the result, some applicable suggestions are proposed to improve the performance of the company. It should be mentioned that management innovation has the most influential impact on a firm performance and marketing innovation, service innovation and business model innovation stand respectively in next positions. Some suggestions and fields are proposed to those who are interested in further investigation. To sum up this chapter, some limitations were mentioned which the researcher has encountered.