عنوان پایان‌نامه

بررسی و تحلیل آثار جرم زا و پیشگیرانه سینمای ایران با رویکرد به فیلم های دهه ی ۸۰-۹۰



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و تحلیل آثار جرم زا و پیشگیرانه سینمای ایران با رویکرد به فیلم های دهه ی ۸۰-۹۰" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3773;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67681;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3773;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67681
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمود مهدوی

    پژوهش حاضر کوششی است برای شناسایی مفاهیم مطرح شده در فیلم‌های سینمای ایران خصوصاً در دو دهه‌ی اخیر، تحلیل محتوای آنها و نیز کشف تأثیر و ارتباط متقابل بین محتوای فیلم‌ها و نگرش مخاطبین در شکل‌گیری رفتار مجرمانه. در واقع، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فضای ترسیمی سینمای ایران بر رفتارهای مخاطبین در سه بُعد آثار فردی، آثار خانوادگی و آثار اجتماعی است که برای رسیدن به این هدف، از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. چنانچه از یک سو کارکرد نامناسب و جرم‌زای سینمای ایران روشن نگردد و از دیگر سو کارکرد والای سینمای ایران در پیشگیری از وقوع رفتارهای مجرمانه به خوبی تبیین نگردد، شاهد نقص کارکرد سینمای ایران از حیث جرم‌شناسی خواهیم بود. وضعیت فعلی سینمای ایران، ما را به هر دو کارکرد رهنمون می‌سازد اما آنچه که باعث نگرانی و دغدغه خاطر بوده، غلبه کارکرد جرم‌زای سینمای ایران بر کارکرد پیشگیرانه‌ی آن است. در دو دهه‌ی اخیر، سینمای ایران مخاطبین خود را با انواع زمینه‌های شروع انحراف، یادگیری رفتار آسیب‌زا، اخلال در جامعه‌پذیرکردن، بی‌اعتمادی عمومی و سایر امور منفی تغذیه کرده است و در مقابل، بوده‌اند کارگردانان و تولیدکنندگانی که با احساس مسئولیت و توجه به مبانی دینی و ملّی، با خلق آثار قابل تحسین، مخاطبین را با انواع مهارت‌های زندگی و روش‌های پیشگیری از جرم و انحراف آشنا نموده‌اند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که اولاً توجه به آثار فردی و خانوادگی رفتارها در سینمای ایران بسیار پررنگ‌تر از آثار اجتماعی بوده و موضوعات مورد علاقه کارگردانان در این دو حوزه است. ثانیاً کارکرد جرم‌زای سینمای ایران به دلایلی چون بی‌توجهی به فرهنگ دینی و ‌ملّی مردم و اصول تربیتی، روانشناسی و خصوصاً جرم‌شناسی، توجه صِرف به توصیف وقایع بدون علت‌یابی صحیح، انتقال نامناسب و غیرعلمی پیام به مخاطب، و کارکرد پیشگیرانه‌ی سینمای ایران به دلیل توجه به مطالب فوق و دخیل‌دادن آن در تار و پود روایت فیلم‌ها بوده است.
    Abstract
    The current research has done to Identify concepts discussed in the films of the cinema of Iran especially in two recent decades, analyze their content, discover the effects and intraction among the content of the films and attitude of the addressees in formation of criminal behavior. Infact, the aim of this research is studing the effect of the Graphical space inthe cinema of Iran on the addressees ' behavior in three aspects of individual, familial and social effects that Descriptive analysis was used for reaching to this aim. If unsuitable and crime-massing function of the cinema of Iran isn’t declared and the high function of the cinema of Iran in the prevention of criminal behavior isn’t explained obviously, we will see flaws in the function the cinema of Iran In the context of Criminology. The condition of the current cinema of Iran leads us to each two ways but the thing that was the cause of the nervousness is conquering crime causing function of cinema of Iran on Its precautionary function. in two recent decades, The cinema of Iran in one hand has feed Its addressees with different aspects of initiating deviation, learning harmful behavior, disordering in sociable up public distrust and the other negative things and in the other hand there were producers and the directors who familiarize addressees with the different kinds of life skills and prevention crime and deviation with responsibility, attention to national and religious basis and creating impressive works. The findings of this research show that first, attention to the individual and familial impacts of behaviors in the cinema of Iran has been more prominent than social impacts and the favourit subject of directors is in two areas. Second, the crime-massing function in cinema of Iran for some reasons like inattention to people 's religious and national culture, Educational,