عنوان پایاننامه
طراحی منظر محوطه دبیرستان البرز
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10802;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69772
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- مجتبی حسن زاده
- استاد راهنما
- علی اصغر ادیبی
- چکیده
- تجربه بسیاری از ما از دوران تحصیل در مدرسه، تصویری همراه با بسیاری از خاطرات خوب و یا بد، سختی های و خوشی هایمان در سن کودکی و نوجوانی است و این موضوع در اغلب موارد کمتر به کیفیت فضای مدرسه ارتباط داشته است. بسیاری از مدارس امروز کشور در ادامه روند مدرسه سازی گذشته به فکر ساختن ساختمان هایی مجهز تر با تعداد کلاس های بیشتر می باشند و کمتر می توان مدرسه و یا فضای آموزشی را یافت که روح دانشجو را نیز هدف پرورش و تعلیم و تربیت قرار دهد. در علم منظر معتقد بر تاثیر مستقیم ظرف معماری و منظر بر مظروف آن در بسیاری از ابعاد کالبدی و متافیزیکی زندگی روزانه می باشیم. بر این اساس، منظر امروز مدرسه با رویکرد پرورش ذهنی دانش آموزان بسیار ضعیف تر از حد انتظار برخورد کرده است حال آنکه کشورمان از نگاه تاریخی با ارزش ترین مدارس مذهبی را با رویکرد پرورش ذهن در کارنامه خود دارد. در این جستار به بررسی رویکرد مشارکت کاربران در طراحی منظر پروژه یک فضای آموزشی خواهیم پرداخت. در طی این جستار، دانش آموزان را به عنوان کاربران اصلی و همیشگی پروژه مدرسه البرز در طراحی منظر حیاط آسفالتی مدرسه دخالت خواهیم داد. به موازات این مشارکت، منظر مطلوب آموزشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و با توجه به بستر تاریخی پروژه- مدرسه ماندگار البرز- به مطالعه شیوه های طراحی و مرمت متناسب با کارکرد های امروز خواهیم پرداخت. نتیجه ی ادراک تصویر ذهنی دانش آموزان در کنار مطالعات منظرین و مرمتی پروژه ما را به رویکردی و سیاستی هوشمندانه چه در بعد نظری و چه در بعد عملی- طراحی خواهد .
- Abstract
- Our happy and sad experiences during the juvenile period in most of the times has no relation with the place where we have spent the most of our time in, the school. the majority of the schools nowadays are mostly built based on old legislation and more often they seek to gain a higher level of equipments and facilities for a success full education instead of being concerned about the spiritual impact of the space-the architecture and the landscape- of use. In the science of landscape, there is a belief of the importance of the space-effect on the users in many physical and emotional levels. Base on this claim, we see a weak dialogue between the students and the school in contemporary schools, although we had a successful approach of building schools in our past in iran. In this research we will study the approach of participation in the procces of the design of the campus landscape of a wellknown school.in addition, we will study and evaluate good campus landscape examples. More over we will look forward to find knew approaches and design methods for todays restoration based and or design based projects. Using the students(user) point of view as a raw data in addition to our study of a campus landscape on retored areas will iluminate knew approaches in the practical and scientific dimensions of the landscape field.