عنوان پایاننامه
ارزشهای درامتیک کلوز آپ در سینما با تکیه بر مصائب ژاندارک و پرسونا-عملی: فیلم مستند(من یک بازیگر شادم).
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11195;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74441;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11195;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74441
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- معصومه رضایی
- استاد راهنما
- فرشاد فرشته حکمت, احمد الستی
- چکیده
- چکیده در این رساله سعی بر آن است که پیدایش نمای کلوزآپ و تغییر و تحولات آن در طول تحولات بیانی تاریخ سینما مورد بررسی واقع شود؛ و فرض بر آن است که این نما به عنوان یکی از عناصر مهم سینمایی در جهت خلق درام و زیبایی شناسی سینما در طول تاریخ سینما به شمار میرود. برای اثبات این موضوع نمای کلوزآپ در طول تاریخ سینما از ابتدای شکلگیری و پیدایش آن در دوران صامت و تغییرات آن طی به وجود آمدن سبکها و جنبشها و تحولات تکنولوژی سینما تا دوران مدرن مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. در این راه برای منسجم ساختن بحث مورد نظر به بررسی موردی فیلم مصائب ژاندارک اثر کارل تئودور درایر به عنوان نمونه اثر از دوران کلاسیک صامت و همچنین فیلم پرسونا اثر اینگمار برگمان به عنوان نمونه از دوران ناطق مدرن، پرداخت خواهد شد. البته در طی رساله آثار فیلمسازان دیگر نیز بررسی میشوند ولی تمرکز بیشتر بر روی این دو اثر است. آنچه در این جستار دریافت شده آن است که در طی تاریخ سینما، از آغاز تا دورهی مدرن، کارکردهای دراماتیک و ارزشهای زیبایی شناختی این نما همواره به عنوان یکی از عناصر سینما در جهت بیان هنری سینما به عنوان یک هنر ناب و مستقل، تأثیر بسزایی داشته است.
- Abstract
- Abstract In this thesis the creation of close-up view and the changes and interactions throughout the history of cinema is investigated. It is assumed that this view is accounted as important element of cinema in the direction of creation of Dram and aesthetics throughout the history of cinema. To prove this, close-up view throughout the history of cinema and the creation of it during the silent time and its changes during creation of styles and movements and technology developments of cinema till modern time is investigated. In the way to integrate the case study, the film The Passion of Zhandark directed by Carl Theodor Dreyer from silent time, and Ingmar Bergman's film Persona as an example of the modern era, will be investigated. However, the thesis also examines other filmmakers, but more focus is on these two works. What this study found is that in the history of cinema, from the beginning to the modern period, the functions of the dramatic and aesthetic values in this view has always been as an element of cinema and has influenced as one of the pure art and independent artistic expression to cinema.