عنوان پایاننامه
بررسی و معرفی نگاره های شاهنامه قوام الدین حسن (۷۴۱ ه ق)، مکتب شیراز
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67190
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- نازنین نجدمفرح
- استاد راهنما
- مینا صدری
- چکیده
- درمواجهه با تسلط نظامی و سیاسی مغولان در سده 7 و 8 ه.ق، شیراز و مکتب هنری آن از دیدگاه و تیررس حملات مغولان در امان بود. حاکمان اینجو که خود ادیب و ادب¬پرور بودند به منظور مقابله با استیلای مهاجمان، سنت¬های فرهنگی و هنری ایران کهن و مواریث نهفته در این تمدن عظیم را بار دیگر احیا کردند. ماحصل این رویکرد،آثاری چون، شاهنامه های سال 731 و 733 و قوام¬الدین حسن (741 ه.ق) و 753 ه.ق می¬باشد. در این میان شاهنامه قوام¬الدین اهمیت بیشتری دارد زیرا نسبت به دیگر منظومه¬های مصور شده در سده¬های 7 و 8 ه.ق از تاخر بیشتری برخوردار است. همچنین هنرمندان در تصویرپردازی این نسخه دو نمونه شاهنامه نگاری را پیش رو داشته و از آن¬ها الگو گرفته و با به کاربردن خلاقیت هنری خود اثر تازه و ارزنده ای ارائه کرده¬اند. شاهنامه قوام¬الدین 325 برگ دارد که104 برگ از آن مزین به نگارگری و تذهیب می¬باشد. تمام ورق¬های این نسخه بصورت پراکنده در مجموعه¬های دولتی و خصوصی در اروپا و آمریکا نگهداری می¬شوند. در این پژوهش ابتدا سعی شده با گردآوری نگاره¬های این شاهنامه به اثری منسجم و واحد دست یافت و در مرحله بعد اشعار این شاهنامه و تصاویر آن به ترتیب داستان¬های شاهنامه دسته¬بندی شده و در نهایت خصوصیات و ویژگی¬های ساختاری نگاره¬ها به لحاظ موضوعی، ترکیب¬بندی و پیکره انسان و حیوان، چهره-پردازی، رنگ¬آمیزی و کاربرد عنصر خط و عناصر تزئینی بررسی شده است. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوالات است که: 1- نگاره¬های این نسخه تا چه میزان از متن و توصیفات سخنور در شعر بهره گرفته اند؟ 2- آیا نگاره¬های این شاهنامه به لحاظ ویژگی ساختاری از هماهنگی با یکدیگر برخوردار هستند؟ با عنایت به پژوهش انجام گرفته و ارزیابی مقایسه¬ای بین متن و تصاویر شاهنامه این نتیجه به دست می¬دهد که در اکثر نگاره¬ها مطابقت کاملی بین نقاشی و مضمون اشعار وجود دارد. همچنین بررسی ویژگی¬های ساختاری این نگاره¬ها و ارزیابی مقایسه¬ای میان آن¬ها روشنگر آن است که با وجود اختلافات جزئی در برخی از نگاره¬ها که احتمالا ناشی از تصویرسازی آن¬ها به دست چند نگارگر دیگر بوده است، وجوه اشتراک بسیاری میان این آثار وجود دارد. اکثر نگاره¬ها از نظر موضوعی و روش¬های اجرایی و ترکیب¬بندی و ... بسیار به یکدیگر نزدیک بوده و این وحدت سبک در کل این آثار به وضوح قابل مشاهده می باشد.
- Abstract
- Abstract The art school of Shiraz, in confrontation with the military and political influence of the Mongols I in the 7th and the 8th century AH, was maintained and remained intact. The Injuids who were themselves literary scholars, enlivened the cultural and artistic traditions of the ancient Iran and the hidden heritages in this great civilization. The outcome of this approach are the works such as the Shahnamehs in 731 and 733 AH, as well as Ghavamoddin’s (741 AH) and the 753 AH as well. Meanwhile the Ghavamoddin’s Shahnameh is quite important because this Shahanameh is earlier in comparison to other illustrated Shahanamehs in the 7th and the 8th centuries AH. Moreover, the artists in illustrating the transcript have two Shahanamehs in hand and were naturally affected by them and utilizing their artistic creativity, they presented a new and precious work of art. Ghavamoddin’s Shahnameh is in 325 sheets in which 104 of them are illustrated. All the sheets of that copy are kept in private or public collections in Europe and the USA. In this research, it has been endeavored to collect the illustrations of this Shahnameh in order to reach a unified work., and then the poems of this Shahanameh and its illustrations are categorized and finally the features and the structural features of the illustrations are analyzed according to their subjects, composition, animal and human framework, portraits, coloring and the function of the element of line and other decorative elements. The goal of this research is to answer these questions: 1. How much the images of the copy have used the text and the poetic descriptions within the text? 2. Are the illustrations of this copy in harmony with one another based on their structures? In respect to the research carried out and the comparative study between the text and the illustrations of Shahanameh, we have concluded that in most illustrations, there is an exact exactness between the painting a