نقش اشتیاق جمعی کارآفرینان در رشد کسب و کارهای فعال در بورس ایران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75930;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 751
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- مائده گودرزی
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- این پژوهش شامل دو مقاله می باشد که در مقاله اول به تبیین نقش اشتیاق جمعی کارآفرینانه در رشد شرکت های فعال در فرابورس ایران پرداخته می شود و هدف مقاله دوم تعیین رابطه بین اشتیاق جمعی کارآفرینانه بر نوآوری، استقلال گرایی، پیشگامی، رقابت تهاجمی و ریسک پذیری به عنوان ابعاد تشکیل دهنده گرایش کارآفرینانه و تاثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار می باشد، از این رو تعداد 63 شرکت به عنوان نمونه به صورت تصادفی از بین 75 شرکت فعال در فرابورس در طول 5 سال گذشته (1392-1388) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش ابعاد اشتیاق جمعی کارآفرینانه (ابداعی، تاسیسی و توسعه ای) به عنوان متغیر مستقل و رشد کسب و کار به عنوان متغیر وابسته تعریف شده اند. به منظور آزمون فرضیه ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای اندازه گیری متغیرهای اشتیاق جمعی کارآفرینانه و گرایش کارآفرینانه به ترتیب از پرسشنامه پیشنهادی کاردن (2009) و پرسشنامه لامپکین و دس (1996) استفاده شده است و برای سنجش رشد کسب و کار از سه متغیر "رشد فروش، حقوق صاحبان سهام و دارایی" که مبنای اندازه گیری رشد بر اساس مطالعه دیویدسون و ویکلاند (2000) می باشند، استفاده می شود. ابزار جمع آوری اطلاعات روش کتابخانه ای و پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. بر اساس مقاله اول نتایج نشان می دهد که میان متغیرهای تحقیق با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و از میان سه بعد مختلف اشتیاق جمعی کارآفرینانه، تنها اشتیاق جمعی تاسیسی بر رشد کسب و کار تاثیر مثبت دارد. همچنین بر اساس مقاله دوم نتیجه گیری می شود که اشتیاق جمعی تاسیسی بر گرایش کارآفرینانه و گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار تاثیر دارد، در حالی که تاثیر اشتیاق جمعی ابداعی و توسعه ای بر گرایش کارآفرینانه مورد تائید نمی باشد.
- Abstract
- This research contained two articles which in the first one we clarify the role of Entrepreneurial collective passion on listed companies in Iran OTC (Farabourse Iran) and the aim of second article is determining the relationship of Entrepreneurial collective passion on innovation, Independence activism, leadership, aggressive competition and risk tolerance. As a constituent of Entrepreneurship and its effect on business growth. Hence 63 companies have been chosen as random sample of 75 listed companies in Iran OTC (Farabourse Iran) during last five years (1388-1392). In this paper dimensions of Entrepreneurial collective passion (Creative, Constitutional, Developing) and business growth has been considered respectively as independent variables and dependent variables. For Hypothesis tests Pearson correlation coefficient and for measuring Entrepreneurial collective passion Cardon suggested questionnaire (2009) and Lumpkin & Dess questionnaire (1996) has been used. For data collection we used library and questionnaire approach and for data analysis we used structural equations modelling. In the first research, the results shows that among research variables exist a significant positive correlation and among three dimensions of Entrepreneurial collective passion, collective Constitutional passion has positive effect on business growth. Also base on second article results we conclude that the effect of collective constitutional passion on Entrepreneurship tendency and the effect of Entrepreneurship tendency on business growth has been approved meanwhile the effect of collective creative and developing passion on Entrepreneurship tendency has not been approved.