بررسی چهره نگاری ایرانی در دوران صفوی ع:اجرای پوستر با موضوع چهر های اقشار مختلف جامعه دوران صفوی بر گرفته از نگار گری این دوران
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67091
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- پیمان ارفع نیا
- استاد راهنما
- مصطفی اسدالهی
- چکیده
- هنــر نگارگــری در عهــد صفــوی یکــی از پــر فروغتریــن دورههــای خــود را گذرانــده اســت.حضور نگارگـران بـزرگ ایرانـی و تحـولت دائمـی نگارگـری ایـن عهـد و بهوجـود آمـدن بدعتهـای جدیـد در نگارگـری ایـن عهـد منبـع عظیمـی از نگارههـای ارزشـمند تاریـخ هنـر ایـران را پدیـد آورده کـه مـورد توجـه و بررسـی بسـیاری از هنرپژوهـان ایرانـی و غیـره قـرار گرفتـه اسـت. اهمیـت چهـره و سـر بـه عنـوان اصلیتریـن عضـو بـدن انسـان -بـه دلیـل وجـود حـواس پنجگانـه در سـر و چهـره و همچنیـن تشـخیص هویـت و نـژاد هـر فـرد از روی چهرهی او -بررسـی آن در نقاشـی فیگوراتیـو را دارای ارزش ویـژهای نمـوده اسـت .از ایـن رو در بررسـی نگارگـری عهـد صفـوی نیـز برای شـناخت هرچـه بهتـر ایـن منبـع عظیـم تصویـری لزم اسـت کـه دلیـل بوجـود آمـدن نـوع خـاص چهـره نـگاری? تحـولت آن تحـت تاثیـر عوامـل سیاسـی? فرهنگـی و اجتماعـی و ویژگیهـای طراحـی اجـزای چهـره در آثـار نگارگـران مختلـف ایـن دوره مـورد بررسـی و پژوهـش قـرار گیـرد. ویژگیهــای طراحــی چهــره در ایــن عهــد را میتــوان در دو نــوع چهرهنــگاری آرمانــی و غیرآرمانــی شناسـایی و طبقهبنـدی کـرد .تفـاوت عمـدهی کار نگارگـران در اجـزای چهرههـای غیرآرمانـی طراحـی شــده توســط آنهــا مشــهود اســت .چهرههــای آرمانــی دارای ویژگیهــای کلــی یکسانیســت کــه در آثــار اکثــر نگارگــران تکــرار شــده اســت بــا ایــن حــال میتــوان در ایــن گونــه چهرهنــگاری نیــز ویژگــی و خلقیتهــای فــردی هنرمنــد در تغییــرات اجــزای چهــره? نــوع اجــرا? ســایهپردازی و رنـگ گـذاری? همزمـان بـا حفـظ ویژگیهـای اصلـی چهرههـای آرمانـی? را شناسـایی نمـود .در ایـن پژوهـش تـاش گردیـده بـا بررسـی اجـزای چهـره در آثـار نگارگـری دورهی صفـوی? تحـول تکنیک و شــیوههای طراحــی نگارگــران ایــن عهــد? در معــرض نظــر و قضــاوت قـرار گیـرد.
- Abstract
- The art of painting has passed through one of its brightest periods in the Safavid era. The presence of great Iranian painters and constant painting upheavals in this period in addition to the creation of new painting styles in this age formed a great resource of valuable paintings of Iran’s art history which have been attended to and studied by many Iranian art researchers and others. The importance of the face and the head as the main part of the human body- due to the five senses being present in the face and the head and also the fact that the identity and race of any individual could be identified by his/ her face- has made examining these parts especially important in figurative painting. Therefore when examining the Safavid era’s paintings, it is also essential to examine and study The reasons behind the creation of a special type of portrait, its upheavals which occurred under the influence of social, cultural, and political factors, and the specifications of sketching the face features in the painters’ works in order to better understand this great pictorial resource. The characteristics of face painting in this era can be identified as and classified into two types of ideal portrait and unideal portrait. The main difference between the works of painters could be clearly seen in the unideal face features sketched by them. The ideal faces have common general specifications which have been repeated in most of the works of the painters. Although the personal creativeness and specifications of the artist regarding changing the face features, type of execution, shading, and coloring and simultaneously preserving the particulars of the ideal face can be identified in this type of portrait as well. This research has attempted to exhibit and judge the upheavals of the techniques and methods of the sketches of the Safavid era’s artists through examining the face features in the works of this era’s artists.