عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه مهارتهای پیش کلامی با ادراک شنوایی و وضوح کلامی در کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه مهارتهای پیش کلامی با ادراک شنوایی و وضوح کلامی در کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68839;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2334
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    سارا عزیزی
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    چکیده هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه مهارت¬های پیش¬کلامی با ادراک شنوایی و وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش¬زبانی کاشت حلزون شده شنوایی می¬باشد. روش: در راستای رسیدن به این هدف، 74 کودک کاشت حلزون شنوایی شده، که میانگین استفاده آنها از پروتز حلزون شنوایی، 7/9 ماه بوده و در بیمارستان رسول اکرم (ص) تحت عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی قرار گرفته بودند، مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. برای گرد¬آوری داده¬ها از مقیاس طبقه¬بندی عملکرد شنیداری،برای ارزیابی ادراک شنیداری، شاخص وضوح کلامی(حسن زاده، 1393) برای ارزیابی وضوح کلامی و از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش مهارت¬های پیش¬کلامی، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام، بهره¬گرفته شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد که سه مولفه مهارت¬های پیش¬کلامی( توجه مشترک، اشاره¬کردن و نوبت گیری ) با ادراک شنوایی و وضوح کلامی رابطه معناداری دارند(p<0/01)، ( p<0/05 ) و در رگرسیون تنها نوبت¬گیری نقش تبینی برای ادراک شنوایی دارد. علاوه بر این در معادله رگرسیونی، مهارت¬های نوبت گیری، اشاره¬کردن و تقلید، نقش تبینی برای وضوح کلامی دارند. بحث و نتیجه گیری: همانطور که در تجزیه و تحلیل یافته¬ها مشاهده می¬شود، مهارت های پیش¬کلامی کودکان کاشت حلزون شده شنوایی با ادراک شنوایی و وضوح کلامی در این گروه از کودکان ارتباط دارند. واژه های کلیدی : کاشت حلزون، ادراک شنوایی، وضوح کلامی، مهارت¬های پیش¬کلامی.
    Abstract
    Abstract Aim: The purpose of this study was to investigating the relationship between preverbal skills, auditory perception and speech intelligibility in pre lingual deaf children with cochlear implant. Method: 74 cochlear implanted deaf children that their average of implanted was 7.9 months, participated in this study. The Categorization of auditory performance(CAP) was used to assess speech perception, speech intelligibility index(SIR) was used to evaluate speech intelligibility and a questionnaire was used to measure Preverbal skills. For statistical analysis, the stepwise regression and Pearson's correlation coefficient was used. Results: The finding indicate that three components of Preverbal skills (joint attention, pointing and turn taking) are related to auditory perception and speech intelligibility, (p <0/01), (p <0/05 ) , with the regression analysis, only turn taking has an explanatory role for auditory perception. In addition, the regression analysis revealed that turn taking, pointing and imitation have an explanatory role for speech intelligibility. Conclusion: Analysis data revealed that there is significant relationship between preverbal skills , auditory perception and speech intelligibility in pre lingual deaf children with cochlear implanted. Keywords: cochlear implantation, auditory perception, speech production, preverbal skills.