عنوان پایاننامه
شخصیت قهرمان و ضد قهرمان در سینمای جنگ ایران دهه ۷۰ و ۸۰ ساخت یک فیلم کوتاه به نام یک روز معمولی
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69932
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم صناعت
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- چکیده در هر کشوری که در طول تاریخ خود در دورهای درگیر جنگ و دفاع از مرزها و ملت خود بوده، ناگزیر به پذیرش تاثیرات آن بر تمام جامعه و هنر و به خصوص سینمای آن کشور هستیم. در ایران نیز پس شروع جنگ ایران و عراق، فیلمسازان شروع به ساختن فیلمهایی کردند که به این اتفاق به طور مستقیم و یا تبعات آن به طور غیر مستقیم میپردازند و امروزه تحت نام «سینمای دفاع مقدس» شناخته میشوند. «سینمای داستانی دفاع مقدس» شاید تنها دستهبندی در سینمای داستانی ایران باشد که میتوان به روشنی تعریفی از آن ارائه داد و فیلمهایی که در آن میگنجند را تحلیل کرد. با این وجود و بر خلاف تصور، تلاش اندکی در تحلیل آکادمیک فیلمهای این دسته براساس چهارچوبهای نظری شناخته شده در هنر سینما انجام شده است. روایت شاید مهمترین رکن سینمای داستانی باشد که توجه به آن در «سینمای داستانی دفاع مقدس» میتواند گامی بلند و مؤثر به سوی ارائه الگویی قابل قبول بر اساس نظریههای معتبر سینمایی باشد. در این مقاله با استفاده از نظریات مهمترین نویسندگان در حوزه فیلمنامهنویسی، یک چهارچوب تحلیلی ارائه شده و سپس به بررسی شخصیتهای قهرمان و ضدقهرمان در بیش از 40 فیلم سینمایی دفاعمقدس میپردازیم و به این پرسش پاسخ میدهیم که آیا این شخصیتها دارای عمق و پیچیدگی لازم هستند و یا به کلیشه و تیپ نزدیکترند.
- Abstract
- Abstract In every country that has, at some point in history, been involved in fighting a war and protecting its borders and its people, the effects of that war on society and art as a whole and, more specifically, on that country's cinema must inevitably be accepted and understood. In Iran, after the start of the Iran-Iraq war, filmmakers began making movies in which they either directly referenced this event or indirectly dealt with its consequences. Nowadays, these movies are collectively known as "Sacred Defense Cinema". "Sacred Defense Cinema" might be the only classification in Iran's fiction cinema for which a clear description can be provided and where the movies that fit within it can be analyzed. However, contrary to what we assume, there has been little effort made towards the academic analysis of this category's movies based on known theoretical frameworks in cinema. Narrative might be the most important pillar of fiction cinema to focus on so that "Sacred Defense Fiction Cinema" can take a long and effective step towards providing an acceptable template based on credible cinematic theories. In this article, using the theories of the most important writers in the field of screenwriting, an analytical framework has been provided; furthermore, we will study the roles of the protagonist and the antagonist in more than forty Sacred Defense movies and answer the question of whether these characters have the depth and complexities required or whether they are closer to clichés and archetypes. Keywords: Sacred Defense Cinema, character, protagonist, antagonist, the '80s, the '90s