ارتباط بین نمرات کمی و کیفی تست ماتیاس با نوسان وضعیتی در دانش آموزان پسر ۸-۱۲ ساله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1147;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67059
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- انسیه امیدوار
- استاد راهنما
- رضا رجبی
- چکیده
- مقدمه:برخورداری از پوسچر صحیح بویژه در کودکان و دانش آموزان بدلیل قرار داشتن در سن رشد،از اهمیت بالایی برخوردار است.تست ماتیاس یکی از روشهای بصری ارزیابی عملکرد عضلات وضعیتی است و به منظور ارزیابی توانایی کودکان در کنترل و حفظ وضعیت ایستای بدن و به طور غیر مستقیم برای ارزیابی وضعیت بدنی کودکان مورد استفاده قرار گرفته است. اندازه نوسان مرکز فشار بدن تحت تاثیر موقعیت مرکز ثقل بدن بوده و بیانگر میزان نوسان وضعیتی میباشد. هدف: هدف اصلی از انجام مطالعه حاضر بررسی ارتباط میان امتیاز تست ماتیاس (بصورت کمی، کیفی و نمرات کلی) و نوسان وضعیتی در دانش آموزان 12-8 سال پسر میباشد. روش تحقیق:60 نفر از دانش آموزان پسر 12-8 ساله شرکت کننده در کلاسهای تابستانی سال 1393 دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران واجد شرایط بصورت تصادفی جهت شرکت در تحقیق انتخاب شدند. نمره دهی کمی و کیفی به تست ماتیاس با استفاده از روش تصویر برداری و آنالیز رایانه ای انجام شد ومیزان نوسان وضعیتی در هنگام انجام تست ماتیاس، به وسیله ی دستگاه توزیع فشار کف پای زبریس اندازه گیری شد. برای بررسی ارتباط میان متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده گردید. نتایج: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در آزمودنی های مورد مطالعه میان میزان جابجایی زاویه تحتانی کتف و میزان جابجایی شکم و امتیاز کلی تست ماتیاس(مجموع جابجایی دست، کتف، شکم) ، ارتباط معنی دار ضعیفی وجود دارد (05/0>p ، 29/0> r)وهمچنین امتیاز کیفی تست ماتیاس با میزان نوسان وضعیتی در شاخص میزان مسافت نوسان مرکز فشاربدن، ارتباط معنی دار متوسطی وجود دارد (05/0>p ، 30/0r=)، اما میان میزان جابجایی دست با میزان نوسان وضعیتی در شاخص میزان مسافت نوسان مرکز فشاربدن، ارتباطی مشاهده نشد(05/0
- Abstract
- Introduction: Having a correct posture is important especially for children and students due to being in the growth age. Postural muscle function can be assessed visually by the Matthias test. It is used in order to assess the child's ability to control and maintain the body's static posture. It is used to assess the physical status of children Indirectly. The size of the center of pressure fluctuation is affected by the body's center of gravity, and is indicative of the oscillation condition. Purpose: The purpose of this study was to survey the relationship between Matthias test scores (qualitative, quantitative and overall scores) and postural sway in 8-12 year old school boys. Research Method: sixty male students in the ages of 8-12 who participated in the summer sport classes of University of Tehran were selected randomly to participate in this study. The quantitative and qualitative grading to the Matthias test was done by imaging and using the computer analysis. Degree of postural sway while performing the Matthias test, was measured by the Zebris pressure distribution device. Pearson and Spearman's correlation coefficient were used to examine the relationship between variables. Results: The results of this study showed that there was a significant relationship among the rate of shoulder and abdominal displacement and the overall score of Matthias test (The total displacement of the arm, shoulder, abdomen)with the postural sway in distance of fluctuations of pressure center (p<0.05). There was a significant relationship between qualitative Matthias test score and indices of postural sways (distance of body’s center of pressure fluctuation)(p<0.05).However there was no relationship between the arm displacement with postural sway in distance of fluctuations of pressure center (p> 0/05). Conclusion: Schools’ educators can use imaging and the quantitative and qualitative and overall grading of Matthias test to assess students' posture correctly and use Matthias test for screening the function of postural muscles and physical evaluation of students in school.