عنوان پایان‌نامه

تحلیل گفتمان مواجه‌ اندیشمندان ایرانی با مارکس در دهه پنجاه با تأکید بر مطهری، شریعتی، بازرگان از خلال مارکسیسم ایرانی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل گفتمان مواجه‌ اندیشمندان ایرانی با مارکس در دهه پنجاه با تأکید بر مطهری، شریعتی، بازرگان از خلال مارکسیسم ایرانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه علوم اجتماعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4738;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68254
    تاریخ دفاع
    ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حمید پارسانیا

    چکیده هدف این پژوهش بررسی وتوصیف گفتمان اندیشمندان ایرانی در دهه پنجاه در مواجه با گفتمان مارکس، در سه نمونه گفتمانی «مطهری، شریعتی، بازرگان» است. اندیشه مارکس در ایران درچه قالب گفتمانی جلوه کرد؟ شرایط کلان اجتماعی درایران وجهان که زمینه‌ساز شکل گیری محتوای این گفتمان‌ها شد چه بود؟ بافت گفتمانیِ حاصل ازاین شرایط اجتماعی-سیاسی چه ویژگی‌هایی داشت؟ این بافت بر گفتمان‌ها و متقابلاٌ آنها بر این بافت چه تاثیری داشتند؟ ساختار واجزای هر کدام ازاین گفتمان‌ها در مواجه با مارکسیسم ورابطه بین اجزای ساختارشان چیست؟ پس از پاسخ به ?این پرسشها وتوصیف گفتمان‌ها سعی شده به بینامتنیّت وبیناگفتمانیّت حاصل از" کشمکش‌های گفتمانی " پرداخته شود و تاثیر وتاثّر این گفتمان‌ها وبافت در سطح نهادی واجتماعی تبیین شود. در توجه به آگاهی پیشینی و ذهنیت جمعی و " دانش زمینه‌ای "که? این گفتمان‌ها همه- اعم از مارکسیسم وغیره- در آن قرارداشته‌اند، این نتیجه حاصل شد که بافت دارای سه شاخصِ باور به « غایت تاریخ، اسطوره وشهادت» بوده که " طبیعی شده " است. رخداد انقلاب اسلامی 57 نشان داد که " گفتمان‌های مواجه" پیروز این کشمکش گفتمانی شدند. چرا که توانستند«تولیدهویت » نمایند و« اثر بخشی » داشته باشند. واژگان کلیدی: مارکس، مارکسیسم، گفتمان، گفتمان مواجه، بیناگفتمانیّت، مطهری، شریعتی، بازرگان، بافت گفتمانی، شرایط کلان اجتماعی.
    Abstract
    This study explaind the discourse of Iranian thinkers in 50 decead when Marx's discourse aeveloped.My emphasis is "Motahhari and shariati and bazargan".How aia Marx's thought become appeare in Iran? What were macro social condition in Iran and world that promoted it? What were properties of discourse texture that socio-political condition had created these ?what was affect of this texture on discourses and vice versa? What is the structure and component of the discourses and relationship between components? After answering these questions and interdiscursivity that discursive struggie had created it and to explaintion influence of it in the institutional and social level . I have given at apriori knowledge and collective mentality and background knowledge. I note the texture has three property:"end history and myth and martyrdom".those are naturaluralized. Islamic Revolation showed to win the confrontation discourse in the discursive struggie because they can to production identity and to impress.