عنوان پایان‌نامه

بررسی آزمایشگاهی رفتار مکانیکی نمونه های اسفالتی د



    دانشجو در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آزمایشگاهی رفتار مکانیکی نمونه های اسفالتی د" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35990;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1029
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آبان ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    منوچهر لطیفی نمین

    از نظر قدمت تاریخی، سدهای خاکی به منظور ذخیره آب برای آبیاری ساخته می شد. امروزه، سدهای خاکی یکی از معمول ترین سدها هستند، زیرا مصالحی که در ساخت آنها بکار می رود از طبیعت استخراج شده و به راحتی اجرا می شوند. برای جمع آوری آب در پشت سد، لازم است تا یک عنصر نفوذ ناپذیر در بدنه سد تعبیه گردد. این عنصر نفوذناپذیر می تواند به عنوان یک پرده داخلی (هسته) یا یک پوشش خارجی تعبیه شود . یکی از مصالح ساخت دست بشر که در مهندسی راه و ساختمان کاربرد دارد، قیر است . نفوذناپذیری در برابر رطوبت و آب بن د بودن قیر، همواره در بسیاری از کارهای ساختمانی چاره ساز بوده است. به همین دلیل ما در این پژوهش از مخلوط قیر و مصالح سنگ ی (بتن آسفالتی) به عنوان هسته نفوذناپذیر استفاده کرده ایم. در این پژوهش ابتدا دو روش مارشال و تراکم ژیراتوری را برای ساخت نمونه های آسف التی با هم مقایسه کرده و از روش تراکم ژیراتوری برای ساخت نمونه های آسفالتی استفاده شد . آزمایشهای متعددی بر روی قیر و مصالح سنگی برای تعیین مشخصه های آنها انجام گرفت . با استفاده از آزمایشهای تک محوری سیکلیک (توسط بر روی نمونه های ساخته شده، به ت عیین سختی نمونه های آسفالتی پرداخته میش ود و با (UTM- دستگاه 5 تغییر در دما، درصد قیر و فرکانس بارگذاری، نمودارهای تنش ?کرنش را در سیکلهای مختلف بارگذاری با هم مقایسه میکنیم. در انتها به بررسی اثر میزان قیر , دما وفرکانس بارگذاری بر مدول الاستیک نمونه های - آسفالتی می پرد ازیم. باتوجه به اینکه در این پژوهش به بررسی رفتار مخلوط های آسفالتی تحت اثر بارهای رفت و برگشتی (سیکلیک) می پردازیم، به این مسئله نیز نگاهی داریم تا از این نوع هسته ها در سدهای ساخته شده در مناطق زلزله خیز نیز استفاده شود. باتوجه به اینکه کشور ما ایران روی کمربند زلزله قرار دارد, توصیه به ساخت این نوع سدها در ایران به خاطر هزینه کمتر و مزیت های دیگر مانند امکان استفاده در مناطق مرطوب و بارانی که گفته شد، می شود.
    Abstract
    In this article at first the two methods of marshal compression and Gyratory compression are compared. of all we talk a little bit about the two methods of marshal and Gyratory and then we compare the stress-strain diagrams produced by the monotonic experiments (by UTM-5 machinery) on manufactured samples by marshal and Gyratory methods. Then according to the diagrams a special rotation (130 cycles)for the Gyratory machinery under cyclic unconfined experiments is put in different states with changes in percentages of bituminous, temperature and frequency of loading (experiments with similar conditions on two samples with similar characteristics which has had the closest results toward each other are done). The percentage of bituminous changes in 4 conditions, 5.5, 6, 6.5 and 7 percent. And the temperature changes in 2 states of 20 and 25 degree and the frequency of loading changes in 3 states of 0.5, 2 , 5 hrz. And then we compare the results of different cycles of loading for different conditions that above mentioned. And we study the state of shifting in elastic modules and the damping of asphaltic mixtures under above said changes. About received results in short we can say, by increasing the temperature the elastic modules decreases and the damping increases and by increasing the frequency elastic modules increases but damping doesn’t change. Bituminous has the most elastic modules and the least damping within the percentages of 6, 6.5.