عنوان پایان‌نامه

سینمای جاسوسی بریتانیا- مطالعه موردی پرفروشترین فیلم جیمز باند



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سینمای جاسوسی بریتانیا- مطالعه موردی پرفروشترین فیلم جیمز باند" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات بریتانیا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR36 199 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67710
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    یونس شکرخواه

    طبق گفته رابینسون (2007)، و بر اساس یک توافق کلی فیلم‌ها را می‌توان به عنوان یک شاخص با اعتبار نسبی درباره رفتار اجتماع در نظر گرفت، فیلم یک کتاب مرجع برای رفتار اجتماعی است ومی‌تواند ارزش‌های فرهنگی را به تعداد کثیری از مخاطبان منتقل کند، درست مانند این که قدرت تشکیل هویت فردی و گروهی از شخصیت‌هایی که در آنها عنوانمی‌شود، وجود داشته باشد. دلیل اینکه چرا جیمز باند در دهه 1960 به محبوبیت دست یافت و به نمادی از زندگی بریتانیایی تبدیل شدف قابل درک است، اما سوالی که در اصل نکته اصلی این تحقیق است این است که آیا هنوز جیمز باند از اهمیت برخوردار است و نمادی از بریتانیا در دنیا هست یا خیر. برای این تحقیق از دو شیوه استفاده شد؛ مطالعه موردی و تحلیل فیلم. بر اساس نظریه رابرت استاک (1998) در روش اول، موضوع تحقیق خود یک مورد است، به عبارت دیگر مطالعه موردی همان مورد‌کاوی است، نه آنکه شیوه انجام تحقیق باشد. برای درک بهتر لایه‌های فیلم و نشان دادن ایده اصلی آن از روش «تحلیل فیلم» استفاده شد. به این منظور، بلاک بوستر فیلم‌های جیمز باند، یعنی اسکای فال انتخاب شد و تئوری بازنمایی استوارت هال به عنوان خط مشی اصلی این تحقیق استفاده شد. بعد از گردآوری اطلاعات مختصری درباره سینما، ‌ژانر و جیمزباند و توضیح اینکه چرا جیمز باند در دهه 1960 از اهمیت برخوردار بود، نتیجه این تحقیق نشان داد که اگرچه خطری که بریتانیا، غرب و دموکراسی را تهدید می‌کنددیگر جمهوری شوروی نیست، اما دشمن چهره خود را عوض کرده و دست به دامن شیوه‌های جدید نظیر حملات سایبری شده است. شاید تصور شود جیمز باند به گذشته و دهه‌های 50-60 یا همان دوران جنگ سرد تعلق دارد و شاید دیگر ابزارهایی مانند خودکار انفجاری در فیلم‌هایش وجود نداشته باشد، اما نیاز جامعه و بریتانیا به او به عنوان یک قهرمان نه تنها نشان‌دهنده توانایی او برای نجات دنیای غرب و دموکراسی است که همچنین نشان می‌دهد که با تولد دوباره جیمز باند، بریتانیا نیز دوباره متولد شده است و می‌تواند باز ملکه تمام دنیا باشد و همه اینها به یک شخص، یک قهرمان ملی بستگی دارد: جیمز باند.
    Abstract
    Abstract: According to Robinson (2007) there is a general agreement that films can be viewed as a relatively reliable indicator of social attitude, a type of handbooks of social behavior and can transmit cultural values to a very wide audience as well as having the power to form group and individual identities of characters represented in them. In 1960s, the reason why James Bond became a symbol of British Life, is understandable, but the question which is the main point of this study is why James Bond is important and is he still a representation of Britain in the world or not. For this study, two methods are used, Case Study which according to Robert Stake (1998) used in this research to show that the object of study is a case, not the methods of investigation, and Film Analysis, to understand the deeper layer of the film and point out the main idea behind it. For doing so, the blockbuster of James Bond series, Skyfall has been chosen, and Stuart Hall Representation theory became the guideline of this study. After gathering some brief information about cinema, genre and James and explaining the reason why James Bond was important in 1960s, the finding of the study shows that although the threat to the Britain, west democracy is not anymore the soviet, but the enemy has changes his face and comes forward in new way such as cyberism. Although James Bond belongs to the past, and maybe there is not any more gadget such as exploding pen, but society and England need James Bond as a hero to not only shows its capability to save the west and democracy but to show that James Bond is reborn, and so on Britain. She can still be the empire of the world. And all of this depends on one person, a hero of century; James Bond.