عنوان پایان‌نامه

مدار فرهنگ: مطاله موردی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدار فرهنگ: مطاله موردی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات بریتانیا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR54 304 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74210;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR54 304 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74210
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    یونس شکرخواه

    مدل مدار فرهنگ توسط گروهی از محققان مطالعات فرهنگی در سال 1997 معرفی شد که پنج قسمت در فرآیند ارتباطات را تبیین می¬کند. این مدل دایره وار تولید; مصرف; قاعده سازی; بازنمایی, و هویت را ارایه می¬دهد که به شکل کامل به هم وابسته هستند و به عنوان حلقه های مستقل در زمان هماهنگ کار می¬کنند که این فضای فرهنگی مشترکی را ایجاد می¬کند که در آن معنا شکل می¬گیرد تغییر می¬کند و باز تولید می¬شود.درون مدار هریک از اجزا طوری با دیگر اجزا کار می¬کند که گفتاری ساخته شود که به نوبه خود کمک می¬کند به ساخت اجتماعی معناها. این نظریه درواقع پیشنهاد می¬کند که در بررسی هر متن فرهنگی یا یک پدیده فرهنگی محقق باید مدار فرهنگ را درنظر بگیرد که بوسیله آن هر تحلیلی از یک ساخت فرهنگی باید ضرورتا از طریق این مدار بگذرد اگر در واقع قصد مطالعه جدی و کافی ان پدیده درنظر باشد. با تمرکز بر مدار فرهنگ, هدف از این مطالعه ارایه بررسی نقادانه مرکز مطالعات فرهنگی معاصر دانشگاه بیرمنگهام به عنوان یکی از پیشگامان تحقیقات فرهنگی که مطالعات انتقادی خود را از سال 1964 آغاز کردند و توسعه روش های تحقیقاتی همچنین تحقیقات مهمی را در زمینه تازه بوجود آمده آن زمان یعنی مطالعات فرهنگی ترویج دادند. هدف از این مطالعه به طور دقیق تر این است که بطور فرانظری(متا تیوری) یعنی توسط مدلی که خود این گروه ابداع کردند گروه بوجود آورنده ی نظریه مدار فرهنگ را به عنوان پدیده ی فرهنگی بین المللی در درون مدار فرهنگ بررسی و تحلیل کرد.
    Abstract
    The model of circuit of culture introduced by group of cultural studies scholars in 1997 identifies five parts in the process of communication. This circular model presents: production; consumption; regulation, representation and identity which are wholly interrelated and as linked moments work in concert to provide a shared and common cultural space in which meaning is created, shaped, modified and recreated. Within the circuit, each of the components works with each other to construct articulations that, in turn, contribute to the social construction of meanings. The theory actually suggests that in scrutinizing any cultural text or a phenomenon, one must consider the circuit of culture by which any analysis of an artifact should necessarily pass if it is to be sufficiently studied. Focusing on the circuit of culture, the aim of this study is to provide critical examination on the Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS) or simply Birmingham school of cultural studies as one of the leading and pioneer groups of cultural research based at the University of Birmingham that initiated their critical studies from 1964 and promoted the development of new methodologies and important research in the area of then new Cultural studies. The purpose is to analyze this significant group as an international phenomenon through application of the circuit process of production; consumption; regulation, representation and identity on it.