عنوان پایان‌نامه

ارزشیابی برنامه درسی دوره فنی و حرف های شهرستان زاهدان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزشیابی برنامه درسی دوره فنی و حرف های شهرستان زاهدان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68487;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2325
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی دوره فنی -حرفه‌ای شهر زاهدان صورت گرفت. پژوهش حاضربه لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش، ارزشیابانه است. جامعه آماری تحقیق شامل هنرآموزان و محیط های کارگاهی دوره فنی- حرفه‌ای مراکز شماره 1 و 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 94-1393 بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای مطالعه شامل چک لیست مشاهده و پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن احراز گردید. تحلیل و تفسیر داده‌ها با آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه ای صورت گرفت. نتایج حاکی از این بود که: 1- کارگاه های مرکز آموزشی شماره یک و دو از نظر شرایط محیط آموزشی و مواد آموزشی با توجه به داده های حاصل از چک لیست محقق در سطح مناسبی قرار داشتند. 2- محتوای برنامه درسی دوره های فنی و حرفه ای از نظر پاسخ دهندگان(هنرآموزان) در وضعیت مناسبی قرار داشت.3- فرایند تدریس در کلاس نظری و کلاس های عملی مدارس فنی حرفه ای در حد مناسبی قرار داشت. 4- وضعیت تحقق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی نیز در سطح مناسبی بود. در مجموع، یافته های حاضر موفقیت برنامه درسی نظام اموزشی فنی و حرفه ای شهر زاهدان را نشان داد؛ با توجه به قرار گرفتن این شهر در منظقه محروم، یافته های فعلی حاکی از نقاط قوت آموزش و پرورش شهر زاهدان در توجه و اهتمام به بخش اموزش های فنی و حرفه ای است. واژه های کلیدی: ارزشیابی، برنامه درسی، دوره فنی- حرفه‌ای.
    Abstract
    Abstract This study aimed curriculum evaluation of technical and vocational of Zahedan. This studt was evaluating. A survey of teachers and technical-professional studio environment in 1 and 2 centers in academic year (2014-2015) that the census method was studied. Tools of study including checklists and questioners that validity and reliability of the questionnaire was established. Data analyzed by using descriptive statistics and one-sample t-test. Finding shows that: 1-The workplace facilities and material was appropriate in 1 and 2 center. 2- The content of the curriculum of vocational courses of respondents (students) was appropriate.3- Teaching process in the classroom theory and practical classes was appropriate. 4- Status of cognitive goals, skills and attitudes in the appropriate level. Overall, the findings of the present system of technical education and vocational curriculum successfully demonstrated in Zahedan, according to the deprived area of the city, the current findings suggest that the strength of the attention and dedication to the education of Zahedan technical training and professional. Keywords: Evaluation, Curriculum, Technical and vocational education