عنوان پایاننامه
اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله برخودکار آمدی عمومی و شیوه فرزند پروری والدین
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66758;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2285
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- محمد نوروزنژادقادی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل¬مسئله بر خودکارآمدی¬عمومی و شیوه¬ی فرزندپروری والدین بود. پژوهش از نوع شبه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون– پس¬آزمون به همراه گروه گواه بوده است. نمونه¬گیری به صورت غیرتصادفی انجام شد. گروه نمونه شامل 34 نفر از والدین پایه¬های اول تا سوم مدرسه ابتدایی اشراق شهرستان بابل بود که پس از فراخوان¬عمومی، به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کرده و به دو گروه (آزمایش، نفر18 و گواه، 16 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش در کارگاه تربیت فرزندان مبتنی بر روش حل¬مسئله (تربیت کودک اندیشمند) آموزش دیدند اما گروه گواه، آموزشی دریافت نکردند. کارگاه طی هشت جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای برگزار شد. قبل از شروع و بعد از اتمام جلسات کارگاه، هر دو گروه پرسش¬نامه خودکارآمدی¬عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسش¬نامه روش¬های¬تربیتی والدین (شکوهی¬یکتا و پرند، 1386) را تکمیل کردند. یافته¬های حاصل از تحلیل¬کوواریانس داده¬ها نشان داد که، برنامه¬ی آموزش¬والدین، منجر به افزایش معنادار میانگین نمرات خودکارآمدی (05/0>P) و روش حل¬مسئله (01/0>P) و کاهش معنادار میانگین نمرات روش تنبیه و توبیخ و توصیه بدون توضیح (01/0>P) شده است. همچنین روش پیشنهاد همراه¬ با توضیح تغییر معناداری (05/0
- Abstract
- The purpose of the present research was to be evaluate the effectiveness of teaching problemsolving skills on general self-efficacy and improving parenting style.The present study utilized a quasi-experimental research method with pre and post tests design with control group. Sampling method is convenience. The sample included of 34 parentsfirst base to third elementary school Eshragh city of Babol that after a public call, voluntarily participated in the study then divided to 2 groups; 18 persons in the experimental group and 16 persons in the control group. The experimental groupover eight sessions of 90 minutes, participated in upbringing children workshops, based on problemsolving method (thinker child's upbringing). Before and after of workshop sessions, each groups completed general self-efficacy questionnaire (Sherers et al., 1982) and parenting methods questionnaire (Shokoohi Yekta and Parand, 2008). ANCOVA showed parent education program resulted in a significant increase in the means of self-efficacy (P< 0/05) and problemsolving method scores (P< 0/01) and significant decrease in the mean punishment and disciplinary procedures and recommendations without explanation scores (P< 0/01). As well recommendations with explanation no significant change (p > 0/05). Teaching problem solving skills can help parents to increase theirself-efficacy and application of parenting style based on problemsolving by parents . Keywords : Parent Education, ProblemSolving, Self-efficacy, Parenting methods .