عنوان پایاننامه
تبین و تحلیل سر فصل درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت دوره های تربیت دبیر و ارائه الگویی برای آن
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 32211;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1162ع
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۸۴
- دانشجو
- مراد یاری دهنوی
- استاد راهنما
- محمدرضا شرفی جم
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر تبیین و تحلیل سرفصل فعلی درس " اصول و فلسفه تعلیم و تربیت" دانشجویان دوره های تربیت دبیر در ایران و ارائه الگویی برای آن ( با تاکید بر دیدگاه های مدرسان این درس و نحوه عرضه آن در نظام تربیت دبیر برخی کشورها) بوده است. بدین منظور دیدگاه های سی و دو نفر از اساتید این درس از دانشگاه های دولتی شهر تهران و برخی از مراکز استانها از طریق مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شده و نحوه عرضه دروس متضمن مباحث فلسفه تعلیم و تربیت در نظام تربیت دبیر دانشگاه هایی از کشورهای آمریکا, استرالیا, انگلستان, کانادا, هندوستان و چین مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش برخی از روشنگریهای فلسفه تعلیم و تربیت برای دانشجویان تربیت دبیری تبیین شده و مبانی نظری برنامه درسی این درس مورد جستجو قرار گرفته, آنگاه براساس تلفیق نتایج قسمت های مزبور سرفصلی برای این درس شامل تعداد واحد, اهداف کلی و جزئی و محورهای عمده مطالب پیشنهاد شده است.
- Abstract
- The purpose of this study is explanation and analysis of current syllabus of the principles and philosophy of education course in teacher training programs in Iran and presentation a model for it. with focus on points of view of this course teachers and its presentation in some countries) For achieving this aim, the points of view of 32 masters of this course in universities of Tehran and some of other cities have been analyxed through organized interview and questionnaire. The courses that includes issues of philosophy of education in teacher training system of the United Stated Australia, Canada, China, England and India universities was studied in this study, Some guidances of philosophy of education for teachers has been explained and the curriculum theoretical foundations of this course explored, then on base of findings, a syllabus has been suggested that includes numbers of units, goals, objects and main contents.