بازآفرینی بافت قدیم شهر آمل مبتنی بر استراتژی توسعه گردشگری (TDS )
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67975
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- سجاد فلاح زاده
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر آن است که مؤلفههای تأثیرگذار بر بازآفرینی بافت قدیم آمل مبتنی بر توسعه گردشگری شهری را شناسایی نموده و به تدوین چارچوب نظری استراتژی توسعه گردشگری بپردازد تا بتوان با استفاده از پتانسیلهای ارزشمند موجود در چنین بافت¬هایی، صنعت گردشگری را در شهر توسعه بخشید. نتایج حاصل از مبانی نظری در بخش چارچوب نظری پژوهش نشان داد که مؤلفههای اساسی توسعه گردشگری شامل مؤلفهی محصولات گردشگری نظیر کسبوکار، رخدادهای خاص، جاذبههای کالبدی، خردهفروشی و فرهنگ و مؤلفهی زیرساختها و امکانات رفاهی پشتیبان زندگی و گردشگری نظیر خدمات رفاه عمومی، حملونقل و دسترسی و آموزش و اطلاعرسانی میشوند. همچنین عواملی همچون نوآوری، مشارکت بهرهوران و سرمایهگذاری بخش خصوصی و عمومی بهعنوان مؤلفههای پایه توسعه گردشگری نیز مطرح هستند. با بهکارگیری این مؤلفهها در قالب مدل مفهومی پژوهش (فرآیند استراتژی توسعه گردشگری)، شناخت آنها در بافت قدیم آمل و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک SWOTET، زمینه برای تدوین استراتژیهای کلیدی توسعه گردشگری فراهم آمد. درنتیجه پنج استراتژی کلیدی بر اساس نظر بهرهوران کلیدی تدوین و با استفاده از روش VIKOR رتبهبندی گردید. ماهیت استراتژیها نشان میدهد که در بافت قدیم آمل مؤلفههای مکانی (نظیر جاذبه¬های تاریخی و مذهبی و فضاهای میزبانی از نمایشگاه ها و رخدادها)، مؤلفه¬های اقتصادی (نظیر بازار و خرده فروشی) و فرهنگی بیشترین تأثیر را بر توسعه گردشگری آن خواهند داشت. در ادامه بر اساس ماهیت سه استراتژیهای کلیدی اول، چشمانداز مشترک توسعه تدوین و برای تفسیر آن چهار سناریوی گردشگری اوقات فراغت و کسبوکار، گردشگری خردهفروشی، گردشگری مذهبی و سناریوی اعتلای کیفیت محیط زندگی و گردشگری طراحی گردید. برای هریک از سناریوهای مذکور اهداف، راهبردها، سیاست¬ها و اقدامات موضعی و موضوعی ارائه شد تا با بهکارگیری آن در یک دوره ده¬ساله، بافت قدیم آمل بازآفرینی شود. واژههای کلیدی بازآفرینی شهری، استراتژی توسعه گردشگری، محصولات گردشگری، بافت قدیم آمل
- Abstract
- The Purpose of current research is to identify influence components on regeneration of Amol's old fabric based on urban tourism development and presenting a theoretical framework of Tourism Development Strategy (TDS) for developing tourism industry of the city using available valuable potentials of such fabrics. The results of theoretical foundations in part of theoretical framework shown that the fundamental components for developing tourism include components of tourism products such as business, events, attractions, retail and culture; and components of infrastructures and amenities for supporting life and tourism such as public services, transportation, accessibility, education and information. Additional, factors such as innovation, stakeholder's participation and private-public investment are as the basics components of tourism development. The background is provided for developing key TDSs By applying these components in form of the research conceptual model (TDS process), identifying them in Amol's old fabric and analyzing data using SWOTET technique. So, five key strategies are developed by key stakeholder's opinions and are prioritized by VIKOR method. Essences of strategies show that locational components (religious and historical attractions and hosting spaces of exhibitions and events), economical components (market and retail) and cultural components have most impact on tourism development in Amol's old fabric. Therefore, the shared vision is developed based on essences of three first key strategies, and then four scenarios include leisure and business tourism, retail tourism, religious tourism and upgrading quality of tourism and life environment are designed for interpreting the shared vision. The aims, strategies, policies and action plan are offered for each of the scenarios, so that Amol's old fabric will be regenerated through tourism by performing them in Medium-term (six years). Key words Urban Regeneration, Tourism Development Strategy (TDS), Tourism Products, Amol's Old Fabric