سرمایه اجتماعی مجازی و توسعه صنعت گردشگری
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67051;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4703
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم تقی زادگان
- استاد راهنما
- غلامرضا غفاری
- چکیده
- واقعیت¬های دنیای کنونی در تسخیر دنیای مجازی است. گروه¬های مرجع از دنیای واقعی به فضای مجازی منتقل شده¬اند و پیشنهادها و توصیه¬ها اغلب در شبکه¬های اینترنتی به اشتراک گذاشته میشوند و از اهمیت منابع پیشین دانش مانند نهادهای رسمی کاسته شده است. شبکه¬های اجتماعی مجازی نمودی از این واقعیت هستند. افراد با عضویت و فعالیت در شبکه¬های اجتماعی مجازی، رعایت هنجارها و ارزش¬ها و شبکه¬های پیوندی که میان خود و سایر کاربران برقرار میکنند، سرمایه اجتماعی لازم را کسب می¬کنند و گاه آن را به دنیای واقعی نیز انتقال می¬دهند. پایان¬نامه حاضر به مطالعه پیمایشی سرمایه اجتماعی کاربران در شبکه¬های مجازی گردشگری ایرانی می¬¬پردازد. همچنین با مطالعه کیفی شبکه¬های مجازی گردشگری، بر پایه نظریه گونه-شناسی گردشگری کوهن، گونه¬شناسی از گردشگری رایج و توصیه شده در این شبکه¬ها ارائه می-دهد. نتایج یافته¬ها نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی مجازی کاربران در شبکههای گردشگری ایرانی در حد متوسط رو به بالا است. سه فرضیه از مجموع چهار فرضیه اصلی تحقیق، تایید شدند و تنها یک فرضیه رد شد. در این راستا متغیرهای مدت زمان فعالیت کاربران، میزان فعالیت و تعداد پیشنهادهای سفر وی به دوستان شبکه¬ای و در نهایت تعداد سفرهای کاربران تفاوت معناداری را در میزان سرمایه اجتماعی مجازی آن¬ها حاصل می¬کردند. در نهایت متغیر گردشگری کاوشگرانه ـ برنامه¬ای رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی مجازی نداشت. تحلیل یافته¬ها نشان داد که روز به روز شبکههای پیوندی، حمایت افراد از همدیگر و اعتماد کاربران در این شبکه¬ها رو به افزایش است. بنابراین می¬توان انتظار داشت که آینده رویدادها در فضای مجازی رقم بخورد که گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. بر اساس گونه¬شناسی گردشگری کوهن که چهار نوع گردشگری توده¬ای سازمان¬یافته، توده¬ای انفرادی، کاوشگر و بی-مقصد را متمایز می¬کند، نتایج تحقیق نشان داد که گردشگری در شبکه¬های مجازی اغلب از نوع گردشگری کاوشگرانه است. گونه¬ای که کمتر توسط نهادهای رسمی گردشگری و آژانس¬های مسافرتی به آن توجه می¬شود. در ایران و بسیاری از کشورها نقش شبکه¬های مجازی و تاثیر آن بر گردشگری مورد توجه جدی قرار نگرفته است. پایگاه¬های اطلاع¬رسانی سفر در ایران ضعیف هستند و نهادهای رسمی مسئول در گردشگری نیز برنامه مناسبی را سازمان نداده¬اند. نکته¬ای که برای توسعه صنعت گردشگری ایران بایستی مورد بازنگری قرار گیرد. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی مجازی، کاربران شبکه¬های مجازی گردشگری، توسعه گردشگری
- Abstract
- The reality of current world is captured by virtual world. Today reference groups have been transferred from the real world to the virtual world and comments or recommendations are often shared in online networking and prior sources of knowledge such as official institutions have been become less important. Virtual social networks are a symbol of this fact. Individuals With their membership and activities in virtual social networks, considering the norms, values and linked networks among themselves and other users, they get the necessary social capital and sometimes, they transfer it to the real world. The used method in this Thesis is Survey method about the social capital users in Iranians tourism virtual networks. Also with the qualitative study of virtual networks, Based on Cohen's tourism typology, provides the typology of recommended tourism in these networks. The result of study showed that virtual social capitals of users are in upward average level in Iranian Tourism networks. Three hypotheses of four main hypotheses were confirmed and only a hypothesis was rejected. In this regard, Variables of duration of users activity, their amount of activity and the number of their travel suggestions to friends in network and finally the number of Users trips had a significant relationship with their virtual social capital. Finally, the variable of tourism exploratory-organized had a significant relationship with the virtual social capital. Analysis of findings showed that Linked networks, individual's supports of each other and users' trust worthy are increasing in such networks. Therefore, it can be expected that the future events in virtual space goes that tourism is not an exception. Based on Cohen's tourism typology, four types of tourism can be distinguished as: Organized mass tourist, Individual mass tourist, Explorer and Drifter. By Result of study it was concluded that tourism in virtual networks is often the type of exploratory tourism. This type is attended less by tourism official institution and travel agencies. In Iran and many countries the role of virtual networks and its impact on tourism has not been considered seriously. Travel information databases are weak in Iran and responsible official institutions also have not organized the appropriate program in tourism. This is the point that should be reviewed for developing of Iranians tourism industry.