عنوان پایاننامه
مقایسه سطوح تحول من در مکانیسم های دفاعی و سبک های مقابله ای با در نظر گرفتن سطوح استرس ،اضطراب و افسردگی در نوجوانان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 604;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66114
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- اسماعیل موسوی اصل
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- چکیده من" بهمثابه چارچوب ارجاع یا نقشهای جهت درک خود و جهان پیرامونی، جهتگیری پیوسته و غالب فرد، نسبت به خود و جهان را در بردارد. من بهطور برجسته و محسوسی در دوره نوجوانی رشد میکند، از طرف دیگر دفاعها و سبکهای مقابلهای نقش مهمی در سلامت روانی نوجوانان ایفا میکنند. هدف اصلی انجام این پژوهش مقایسه سطوح تحول من در مکانیسمهای دفاعی و سبکهای مقابلهای با در نظر گرفتن سطوح استرس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان است. جامعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانهای نظری شهر یاسوج که در سال تحصیلی ????-???? مشغول به تحصیل بودند تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای ??? نفر انتخاب گردید. برای تشکیل گروه نمونه با تأکید بر اصل گزینش تصادفی انتخاب نمونه، ابتدا از میان لیست دبیرستانهای پسر شهر یاسوج چهار دبیرستان پسر را بهصورت تصادفی انتخاب کردیم و از میان آنها بهتصادف کلاسها را انتخاب کردیم. بر روی ??? دانشآموز آزمون تکمیل جمله و پرسشنامههای مکانیسمهای دفاعی، سبکهای مقابلهای و پرسشنامه ?? DASS- اجرا گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی، برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون استنباط آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری استفادهشده است و بهمنظور مشخص شدن منبع تفاوت در سه سبک دفاعی و سه سبک مقابلهای از آزمون تعقیبی شفه استفادهشده است. نتایج فرضیه اول نشان داد بین سه سبک دفاعی در متغیرهای روانشناختی از قبل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت سه سبک دفاعی در تحول من پس از کنترل و در نظر داشتن تفاوت آنها در مؤلفههای روانشاختی تفاوت معناداری دارند. در ارتباط با فرضیه دوم نتایج نشان داد که سبکهای مقابلهای در متغیرهای روانشناختی اضطراب و استرس از قبل تفاوت معناداری باهم دارند ولی در متغیر افسردگی تفاوت معناداری باهم ندارند. همچنین تفاوت سه سبک در تحول من پس از کنترل و در نظر داشتن تفاوت آنها در مؤلفههای روانشاختی اضطراب و استرس تفاوت معناداری دارند؛ بنابراین افرادی که سطح تحول من بالایی دارند از مکانیسمهای دفاعی پختهتر و سبکهای مقابلهای مؤثرتری استفاده میکنند. کلمات کلیدی:تحول من،مکانیسمهای دفاعی،سبکهای مقابلهای
- Abstract
- Abstract Ego is considered as frame of reference or a map to percept “self” or the surrounding world and includes consistence and dominant orientations of person.Ego has grown specifically in adolescence. On the other hand, defensive and coping styles have an important role in mental health of adolescences. The main goal of this project is comparing the development levels of ego in functions of defensive mechanisms and coping styles respect to levels of stress, anxiety and depression. The population of this project has been contained by boys’ high schools students from Yasuj City in 2013-2014 semesters. Numbers of 360 students were chosen by multistep cluster sampling method. For providing example group respect to principle of random sample selection, first among list of Yasuj boys’ high schools we chosen 4 high schools randomly and among them we chose classes randomly. From 360 students, complement sentences test, questionnaire of defensive mechanisms, coping styles and DASS-21 questionnaire were performed. For data analysis addition to descriptive statistic methods, the univariate covariance analysis was applied for testing under studied assumption and in order to determine source of differences in three coping styles and three defensive mechanisms, Scheffe post hoc test were performed. The result of first assumption demonstrated that there are significant differences between three defensive mechanisms in psychological variables. For second assumptions the results showed significant differences of the coping styles in anxiety and stress of psychological variables but nor depression was. Furthermore, differences in three mechanisms in changing of Ego after control and respect to differences of them in anxiety and stress of psychological variables, have significant differences. Therefore the persons with higher ego development have more adaptive defensive mechanisms and are used more efficiency coping styles. Key words: Ego development, Defensive mechanisms, Coping styles