مطالعه روابط هویت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و گردشگری
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68182;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4729
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- خسرو احمدپور
- استاد راهنما
- ملیحه شیانی
- چکیده
- مطالعه¬ی روابط بین پدیده¬ها و مفاهیم اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. یکی از مهمترین مفاهیم اجتماعی عصر حاضر هویت اجتماعی است. هویت اجتماعی حاصل تعاملات بین انسان¬ها است. روابط و شبکه-های رسمی و غیر¬رسمی، اعتماد و هنجارهای میان افراد و به طور کل سرمایه اجتماعی نقش مهمی در شکل¬گیری هویت¬های اجتماعی دارد. سرمایه اجتماعی خود نیز متأثر از هویت اجتماعی افراد است. هویت اجتماعی همچنین بر کلیه¬ی کنش¬های افراد تأثیرگذار است. یکی از این کنش¬های مهم اجتماعی، سفر و گردشگری است. انگیزه¬های گردشگری افراد و گرایششان به انواع مقاصد گردشگری متأثر از هویت اجتماعی¬شان است. سفر همینطور به علت ماهیت جمعی¬اش با سرمایه¬ اجتماعی در رابطه است. چگونگی روابط بین هویت اجتماعی(قومی، ملی، جهانی و مذهبی)، ابعاد سرمایه اجتماعی و انگیزه¬ها و گرایش¬های گردشگری افراد موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کمی و با استفاده از پرسشنامه در بین 381 نفر ازشهروندان شهر رشت به روش خوشه¬ای چند¬مرحله¬ای انجام شد. در این پژوهش از نظرات گیدنز در باب هویت اجتماعی، کلمن و پاتنام در مورد سرمایه اجتماعی و همچنین از نظریه¬ی نردبان سفر پیرس استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی با انگیزه¬های گردشگری و گرایش به انواع سفرها دارای رابطه¬ی معنی¬داری است. بین سرمایه اجتماعی و انواع هویت اجتماعی افراد نیز رابطه وجود دارد. قدرت رابطه سرمایه اجتماعی با هویت قومی، ملی و مذهبی بیشتر از هویت جهانی است. از بین ابعاد سرمایه اجتماعی نیز اعتماد بیشترین تأثیر را بر هویت اجتماعی افراد دارد. واژگان کلیدی: هویت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، انگیزه گردشگری، سفر
- Abstract
- It is of great importance to study the social phenomenon and concepts. One of the most important social concepts in recent century is the social identity. Social identity seeds from the interaction among human beings. Ties and formal and informal networks, norms and trusts between individuals and in general social capitals have significant role in forming the social identity. Moreover, social capital is also influenced by social identity. In turn social identity affect all the interactions among individuals. One of these important social interactions is travel and tourism. Tourism motivation of individuals and tends to a variety of touristic destinations is affected by their social identities. Besides, travel is in relation with social capital due to its collective nature. The relationship between social identity (ethnic, national, international and religious), the dimensions of social capital and motivations and touristic trends of individuals are issues that were examined in this study. This research is a quantitative approach using a questionnaire diffused among 381 citizens in Rasht using multistage cluster sampling technique. Giddens comments about the social identity and Coleman and Putnam ideas about the social capital and also Travel Career Ladder of Pearce have been implemented in this research. The results show that social identity and social capital have a significant relationship with the tourism motivations and orientation to different travels. Moreover, there is a relation between the social capital and social identity of individuals. The power of relationship between social capital with ethnic, national or religious identity is rather stronger than global identity. Among the dimensions of social capital, trust the most significant impact on people's social identity.