عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید مصرف کننده



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر محیط فروشگاه بر رفتار خرید مصرف کننده" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67638
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمدرحیم اسفیدانی

    امروزه یکی از مکان هایی که به صورت بارز با مفهوم مصرف کننده و رفتار آن درگیر هستند، مراکز خرید می باشند. در دنیای امروز تعریفی که از مراکز خرید میشود در بر گیرنده یک ساختمان بزرگ یا مجموعه ای از ساختمان ها است که با دارا بودن فروشگاه های متعدد و کالاهای متنوع به تامین نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان می پردازند. با گسترش روز افزون این مراکز، رقابت، تلاش و برنامه ریزی در جهت جلب مشتری و تاثیرگذاری بر رفتار خرید مصرف کنندگان با استفاده از آیتم های محیطی نیز افزایش چشمگیری یافته است. آنچه محقق در این تحقیق به دنبال آن است تاثیری است که محیط فروشگاهی بر رفتار خرید مصرف کنندگان می گذارد، این پژوهش با تقسیم بندی محیط فروشگاهی به چهار متغییر محیط بیرونی، محیط درونی، چیدمان فروشگاهی و دکور داخلی و تاثیر این متغییر ها بر رفتار خرید مصرف کنندگان که شامل خرید، لذت، رضایت، صرف زمان در فروشگاه، اطلاعات بدست آمده و بررسی محصولات می گردد، بدنبال پاسخ به این سوال است که آیا محیط فروشگاهی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر دارد یا خیر، اگر دارد کدام یک از تغییر ها بیشتر تاثیرگذار هستند و کدام یک از اهمیت کمتری برخوردار هستند و چگونه می توان از متغییر های محیطی به نحو احسن و به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده نمود. اطلاعات این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری گردیده است و توسط آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفته است، موقعیت مکانی پژوهش شهر تهران می باشد و تعداد 325 نمونه برای آن مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر تایید و تاثیر هر چهار متغییر محیطی بر رفتار خرید مصرف کنندگان می باشد. با توجه به نتایج تحقیق می توان به اولویت بندی تاثیر گذاری متغییر های محیطی بر رفتار خرید مصرف کنندگان پی برد. مدیران، بازاریابان و صاحبان فروشگاه ها می توانند با تمرکز، برنامه ریزی و طراحی بروی متغییر ها و اولویت تاثیر گذاری متغییر ها به نتایج مطلوب و مثبت در رفتار خرید مصرف کنندگان دست یابند.
    Abstract
    Today one of places that involves manifestly with consumer concept and its behavior, is shopping centers. In the modern world, the definition which is offered for shopping centers includes a big structure or sets of structures that proceed to provide consumer and client needs with a variety of shops and products. with increasing development of these centers, competition, effort and planning to attract consumer and influence on the purchase behavior of consumers have increased dramatically with the use of environmental items.What the researcher is looking for in the research, is the effect of shop environment on the consumer purchase behavior, the research has divided the shop environment to four variables including indoors, outdoors, shop layout, inner décor and effect of these variables on the purchase behavior of consumers like purchase, enjoyment, satisfaction, passing time in the shop, information was obtained and products were investigated, following the answer to this question, we understand whether or not shop environment has any effect on the consumers purchase behavior.If it has any effect, which changes are more impressive and which one has the less importance, how we can use well the environmental variables and as a competitive advantage. The research information was collected by using the questionnaire tool and it was investigated by the structural equations test and factor analysis, the place location of research is Tehran, it is used 325 samples for it. The obtained results of research show confirmation and effect of every four environmental variables on consumers purchase behavior.With respect to the research result, we can infer environmental variables priority on consumers purchase behavior. managers, business men and shops can achieve desirable and positive results, purchase behavior with concentration, planning and design of variables and variable effect priority.