عنوان پایاننامه
بررسی نقش دانش ، نگرش و انگیزه در کارآفرینی زنان روستایی استان ایلام
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - ترویج کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6369;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69538
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرنگیس زارعی
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- زنان روستایی همواره به عنوان بخش مهمی از نیروی کار در جوامع روستایی مطرح و یکی از مخاطبین اصلی نظام¬های ترویجی در سراسر جهان می¬باشند. اهمیت کارآفرینی و اشتغال¬زایی این گروه امروزه جایگاه مهمی را در مطالعات ترویجی به خود اختصاص داده است. این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی پرداخته است. برای رسیدن به این هدف پس از مطالعه مبانی نظری مرتبط از تئوری¬ها و مدل¬های مختلف برای تدوین چارچوب نظری استفاده شد. با استفاده از نتایج پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی پرسشنامه تنظیم و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه بااستفادهازروشرواییصوریتوسط اعضای هیأت علمی گروه ترویجو آموزشکشاورزیموردتآیید قرار گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه 3000 نفر از زنان کارآفرین روستایی استان ایلام بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 143 نفر تعیین گردید. در نهایت 146 پرسشنامه به صورت قابل قبول از جامعه هدف گردآوری شد. متغیر وابسته تحقیق تمایل به کارآفرینی زنان روستایی بود و ابعاد نگرش، انگیزش، دانش به عنوان متغیرهای مستقل مورد توجه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده¬های گردآوری شده از نرم¬افزارهایSpss22 و Pls استفاده شد. متناسب با سطح مقیاس متغیرها، آزمون نشانه و آزمون t مستقل و به منظور آزمون فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق و بر مبنای تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده نشان می-دهد که اثر مطلوبیت درک شده و امکان¬پذیری درک شده بر تمایل به کارآفرینی و همچنین اثر انگیزه بر مطلوبیت درک شده و اثر دانش بر امکان¬پذیری درک شده معنی¬دار است. لیکن اثر انگیزه کارآفرینانه و نگرش کارآفرینانه بر امکان¬پذیری درک شده و همچنین اثر دانش کارآفرینانه و نگرش کارآفرینانه بر مطلوبیت درک شده معنی¬دار نیستند.
- Abstract
- Rural woman have always been a great part of work force in rural societies and have been one of the main audience of extension systems all around the word. Entrepreneurship and employment of this people have an important status in extension systems. This study addressed the factors affecting entrepreneurship of rural women. To meet this objective, reviewing the relatedLiterature, verity of theories and models were applied to develop the conceptual framework of the study. A questioner was developed according to reviewed literature. Reliability of the questioner was measured by computing Cronbach, alpha its face validity was examined by a panel of experts including agricultural extension and education department faculty members. Statistical population was constituted of 3000 entrepreneur rural women in Ilam province. Applying Chochran Formul, sample size was determined 143 women and finally 146 acceptable questionnaire was gathered. Rural women tendency toentrepreneurialwas dependent variable and attitude, motivation and knowledge were addressed as independent variable of the study. Gathered data were analyzed by Spss22 and Pls software. Considering the type and level of variables, sign and independent T-test and structural equations were applied to examine the hypothesis. Results and planed behavior theory revealed that effect of desirability and perceived feasibility ontendency toentrepreneurial. Were meaningful, Furthermore the effect of motivation on perceived desirability and the effect of knowledge on perceived feasibility were meaningful while the effect of entrepreneurial moderation and entrepreneurial attitude an perceived feasibility and entrepreneurial knowledge and attitude on perceived desirability were not meaningful.