مدیریت ایستگاه تلویزیونی، مطالعه مقایسه ای بخش کردی شبکه تلویزیونی (سحر) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه (پیام) اقلم کردستان عراق
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66751
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- کاروان عبدالله محمد
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- با نگاهی به ادبیات مدیریت رسانه الکترونیکی بخصوص در ایستگاه¬های تلویزیونی به عنوان بارزترین ابزار ارتباطی میتوان دریافت که نگاههای متفاوت و مشابهی به مدیریت ایستگاه¬های تلویزیونی مختلف حتی در یک کشورهای وجود دارد، که این امر ناشی از تفاوت و تشابه استراتژی، ساختاری، مالکیت، تکنولوژی، مخاطبان و منابع انسانی، رقبا و دیگر کارکردهای مدیریتی دو ایستگاه است. برای اینکه بتوان از قابلیت های مدیریت دو شبکه مختلف تلویزیونی که در این تحقیق برای مقایسه ی مدیریت به عنوان نمونه انتخاب شده¬اند، شبکه (سحر کردی) سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه (پیام) اقلیم کردستان عراق) به خوبی استفاده نماییم، ?زم است که از شیوه¬های مدیریتی آن شبکه¬ها بر مبنای کارکردهای مدیریتی سازمان رسانه¬ای بهره برداری نماییم. و بر مبنای ان کارکردهای مقایسه¬ای انجام گیرد. چون یکی از راه های نیل بهاین هدف، شناخت تفاوتها و تشابهاتی مدیریت ایستگاه¬های مختلف و بیان از نقاط قوت و ضعف سیتم مدیریتی هر یک از آن شبکه¬ها است بر اساس کارکردهای مدیریتی تعین شده. در این پژوهش با مطالعه تطبیقی از روش مقایسه¬ای کیفی و ابزار مصاحبه با مدیران و کارنامه و اساس¬نامه شبکه¬های مذکور و تحلیل محتوای انها و مقاله و تحقیقات پیشین که در این مورد انجام شده است، شناسایی تفاوت و تشابهات سیتم مدیریتی هر یک از آن شبکه¬ها نشان داد که از چند بعد شناساییشده، که در چارچوب این ابعاد مقایسه انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که هیچ یک از سیستم های مدیریتی مطرح یک سیستم جامع نیستند و هر یک از آنها از منظر خاصی به مدل مدیریتی پرداخته در بعضی از کارکردهای مدیریتی تعیین شده برای مقایسه بیشتر نقاط تفاوت میان این دو شبکه مواردی بیان شده اند به خصوص در تشخیص مدیریت تکنولوژی، مالکیت، موضوعات استراتژی، اهداف و تهدیدها و فرصت های پیش روی این شبکه ها، ساختار سازمانی، تأمین کنند و منابع انسانی نقاط تفاوتی وجود دارند اما در مقایسه با نقاط تشابه کمتری دارند. و در کارکردهای فرهنگ سازمانی، رقبا، مخاطب شبکه ها نقاط تشابه بیشتر پیش آمده اند با مقایسه با نقاط های تفاوت تشابه ها بیشتر هستند.
- Abstract
- When we look at the literature of electronic media management, especially, the television stations, as the most dominant communicating tool, we can conclude that, there are different and similar views on the management of television stations even among different countries. These differences and similarities could be in strategy, structure, ownership, technology, audiences, human resources and other administrative functions. Changes in the management system are the most significant features in television stations in the current era. To progress in any particular field, the television stations will change their system of management at first. This change will act as the base of the progress toward the intended target of the station because, the aim of any organizations are based on its system of management. The more effective and advanced system in management will lead to the more accurate and fast target. Different regulations in television stations resulted from differences in their management system. Different patterns of management systems are developed owing to consistent changes in management of television networks and growing of different television network patterns. Likewise, other effects which can have impacts on television stations management systems like (ownership and funding, culture, audiences…) resulting in existing of distinct patterns and models of management. Understanding different models of management which run different television stations in separate countries, detecting their weaknesses and strengths of each system with a qualitative comparative method will be significant for the directors of operations and management to take advantages from dissimilar management models and progressing in management system. Two different television stations have been selected as an example in order to recognize their management capabilities by comparing their management system. These networks were (Sahar Kurdish) station of Islamic republic of Iran broad