عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر اقدامات مدیریت دانش بر مدیریت کیفیت زنجیره تامین و مزیت رقابتی با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد مطالعه: شرکت سهامی الیاف
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68416
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- ریحانه عزیزی خرانقی
- استاد راهنما
- علی محقر
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی تاثیر «اقدامات مدیریت دانش» بر «مدیریت کیفیت زنجیره تامین» و «مزیت رقابتی» در شرکت سهامی الیاف است. دانش ارزشمندترین واستراتژیک¬ترینمنبعبرای سازمان¬ها می-باشد به همین جهت به منظور رقابت پذیری و بقای سازمانی، مدیریت این مقوله اهمیت ویژه ای دارد. همچنین امروزه شرکت ها ناگزیرند برای ارتقاء کیفیت محصول خود، همکاری های گسترده و تنگاتنگی با دیگر شرکت های درگیر در زنجیره تامین محصول داشته باشند. در «مدیریت کیفیت زنجیره تامین» بستر لازم برای همکاری های اثربخش اعضای زنجیره تامین در این زمینه فراهم می آید. از طرف دیگر دستیابی به مزیت رقابتی برای هر سازمان یک موقعیت قابل دفاع در مقابل رقبا ایجادکرده و شامل قابلیت هایی است که سازمان را از رقبا متمایز می کند. این پژوهش بر آن است تا با معرفی این مفاهیم و با مرور جامع ادبیات موضوع و شناسایی عوامل و شاخص های کلیدی مرتبط با آن و ارائه مدلی مفهومی در این زمینه، چراغ راه شرکت ها در پیاده سازی مدیریت دانش و مدیریت کیفیت زنجیره تامینشان باشد. در این راستا پس از مرور جامع ادبیات، اقدامات مدیریت دانش (شامل خلق، تسهیم، کاربرد و ذخیره دانش)، مدیریت کیفیت زنجیره تامین (شامل تمرکز بر مشتریان، مدیریت کیفیت تامین کنندگان، رهبری کیفیت زنجیره تامین، استراتژی های کیفیت زنجیره تامین، رویکرد فرآیندی، سیستم های اطلاعات کیفیت زنجیره تامین و توسعه منابع انسانی در زنجیره تامین) و مزیت رقابتی (شامل قیمت، کیفیت، قابلیت اطمینان سیستم عرضه، نوآوری در محصول و سرعت عرضه به بازار) مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری شامل مدیران و خبرگان 25 شرکت حاضر در زنجیره تامین شرکت سهامی الیاف است که از نظرات 68 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخابی از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. روش پژوهش مورد استفاده در این بررسی توصیفی از نوع همبستگی می¬باشد. تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز در سه بخش اصلی آزمون کلموگروف-اسمیرینوف، آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان دهنده رابطه¬ی علی مثبت و معنی¬داری میان «اقدامات مدیریت دانش» و «مدیریت کیفیت زنجیره تامین» می¬باشد. رابطه مستقیم بین «مدیریت دانش» و «مزیت رقابتی» تایید نشد اما رابطه این دو متغیر به طور غیر مستقیم تایید شد.
- Abstract
- This study aims at investigating on impact of knowledge management practices on supply chain quality management and competitive advantage in Sahami Alyaf Company. Knowledge is the most valuable and strategic resource for organizations. Therefore, in order for organizations to maintain competitiveness and viability the management of these issues is important. Companies also have an obligation to improve their product quality, and have extensive and close cooperation with other companies involved in the supply chain of products.In the supply chain quality management, the conditions for effective cooperation between the supply chain’s members are provided. Furthermore, achieving competitive advantage enables an organizationto create a defensible position against its competitors. It also allows the organizationto differentiate itself from its competitors. This study is to elaborate on these concepts and give comprehensive review of the literature as well as identify the key indicators, providing a conceptual model in this context, which can guide firms in implementing knowledge management and supply chain quality management. In this regard, after a comprehensive review of the literature, knowledge management practices (including creation, sharing, application, and saving of knowledge), supply chain quality management (including customer focus, supplier quality management, supply chain quality leadership, quality strategies, process approach, supply chain quality information system, and human resource development), and competitive advantage (including price/cost, quality, delivery dependability, product innovation, and time to market) have been studied. The statistical population consists of company executives and experts in the supply chain of Sahami Alyaf company; opinions of 68 of its members were used as a selective sample identified by simple random sampling method. Research method used for this study was descriptive-correlation.Data analysis was conducted in thr