عنوان پایان‌نامه

بررسی مبانی نظری مسئولیت پذیری در اسلام و روشهای پرورش آن در دانش آموزان دوره ابتدایی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مبانی نظری مسئولیت پذیری در اسلام و روشهای پرورش آن در دانش آموزان دوره ابتدایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 32260;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1163ع
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵
    استاد راهنما
    شهین ایروانی

    هدف از پژوهش حاضر تبیین مبانی نظری مسئولیت پذیری و روش های پرورش آن به ویژه برای کودکان دوره ابتدایی از منظر اسلام می باشد. و در ضمن این اهداف ویژگی های کودکان دوره ابتدایی بررسی شده و به این مساله می پردازد که آیا کودکان دوره ابتدایی قابلیت مسئولیت پذیری را دارا می باشند؟ مبانی نظری مسئولیت پذیری در مولفه های آزادی, عقلانیت و اخلاق مورد بررسی قرار گرفته است و بر اساس ویژگی های کودکان دوره ابتدایی در ابعاد مختلف شناختی, اجتماعی, عاطفی, اخلاقی و روایات اسفامی ره این نتیجه می رسد که کودکان دوره ابتدایی قابلیت و توانایی های لازم برای مسئولیت پذیری را دارا می باشند. در روش های ایجاد مسئولیت پذیری ابتدا اصول عقلانیت, عزت نفس, اعتماد به نفس, تقوی, بهبودی وضعیت, وظیفه مندی و شناخت ارزش های حاکم بر جامعه مطرح گشته و سپس روش های متناسب با این اصول ارائه گردیده است و در ادامه این روش ها برای کودکان دوره ابتدایی بر اساس همان اصول تعدیل گردیده اند. روش انجام پژوهش فوق توصیفی و تحلیلی است که پس از گردآوری اطلاعت از منابع دست اول و سایر منابع به تبیین و توصیف آنها پرداخته شده است.
    Abstract
    This paper deals with establishing theoretical norms of responsibility and methods of nurtures specifically on kids of elementary school age in terms of Islam then objectives & characteristics of them are reviwed too the main issue is whether kids are able to assume real liabilities or not? Theoretical norms of responsibility are scrutinized in the fields of components like freedoms, rationality & wisdom therefore school age kids are liable to take up related respnsibilities in the course of cognitive, social, affectionate and ethics according to the Islamic narration. The paper initially discussed norms like rationality, self esteem. self reliance, faith, restoring of condirions, career oriented jobs and understanding of values dominated the society finally the appropriated strategies along those walue are represened and they are adjusted according to the identical principles. The study is followed by descriptive & analytical methodology and the paper treated them under collected data provided by up to date resources.