عنوان پایان‌نامه

محراب: کارکردها ، تحولات و تزئینات آن از دوره سلجوقی تا ظهور صفویه



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "محراب: کارکردها ، تحولات و تزئینات آن از دوره سلجوقی تا ظهور صفویه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2303ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67005
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    احسان سلگی
    استاد راهنما
    سیداحمدرضا خضری

    به دنبال تحولاتی که در هنر معماری و تزئین بناهای مذهبی ایران بعد از اسلام به ویژه در دوره های سلجوقی، ایلخانی و تیموری رخ داد، محراب ها هم از گوناگونی کم نظیری برخور دار شدند و توجه و دقت سازندگان در ساخت و تزئین، آن ها را جزء نفیس ترین سازه ها قرار داد. چنان که در این دوره ها، اوج هنر هایی مانند گچ بری، کاشی کاری، و کتیبه نگاری در محراب ها نمایان شد.در دوره سلجوقی روند ساخت محراب های گچی که از قرن چهارم آغاز شده بود استمرار یافته و در مقاطعی از آجر نیز برای ساخت محراب ها استفاده شد. در دوره ایلخانی نیز روند ساخت محراب با گچ ادامه پیدا نمود و با رونق گرفتن صنعت کاشی، ساخت محراب های کاشی کاری شده با کاشی های زرین فام و معرق آغاز و در اواخر دوره تیموری و در دوره تیموری و صفوی، به عنوان اصلی ترین عنصر در ساخت و تزئین محراب به کار گرفته شد. امروزه با بررسی محراب های به جا مانده از هر دوره، می توان به اسلوب های خاص معماری و سایر هنر های وابسته به آن پی برد.
    Abstract
    Following the developments in architecture and decoration of religious buildings occurred in Iran ( after Islam ) especially during the Seljuk, Ilkhanid and Timurid, mihrabs also have received unparalleled diversity . Caution of builders in making and decorating, placed them in the category of most exquisite architectural structures. So that the height of the arts, such as plaster and tile appeared at the mihrabs. Now with reviews of mihrabs Surviving of each period, can be discovered specific style of architecture and related arts. The method of this research is descriptive and analytical. First, the mihrab of the course of study is introduced and then decorate and related functions have been investigated. Finally, the evolution of the mihrabs, in terms of style and decoration has been studied. Key words: mihrab, Seljuk architecture, Ilkhanid architecture, Timurid architecture, inscriptions, decorations