آسیب شناسی کارآفرینی رسانه ای در تبلیغات تلوزیونی با تاکید بر تبلیغات کودک و نوجوان
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72181;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72181
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- زینب کریمیان جوپاری
- استاد راهنما
- سیدمهدی شریفی
- چکیده
- با توجه به اهمیت نقش رسانه ها و ایفای کارکردهای متفاوت آن در عصر حاضر و تبدیل تبلیغات به جزء لاینفک زندگی امروزه، می توان آن را به گونه ای محصول رسانه ای دانست و از آنجا که تبلیغات به عنوان منبع درآمدی برای رسانه ها محسوب می شود جذب آگهی برای آنها بسیار حائز اهمیت است. بر اساس مطالعات زیادی که در این خصوص انجام گرفته است، خصیصه محصول رسانه ای با ابعاد فرایند کارآفرینی یعنی خود مختاری، نوآوری، مخاطره پذیری، پیشرو بودن و داشتن روحیه رقابتی هم خوانی و تناسب نشان می دهد. متأسفانه چیزی که در تبلیغات رسانه ها به آن توجه نشده گروه سنی کودک و نوجوان است. پژوهش حاضر در پی آن است که کارآفرینی رسانه ای در تبلیغات را آسیب شناسی کند. امروزه شاهد این نکته هستیم که رسانه ها به ویژه تلویزیون که مخاطب بیشتری دارد به تبلیغات گسترده ای پرداخته و حجم انبوهی از آن کودک و نوجوان را نشانه گرفته است. با توجه به این شرایط تحقیق حاضر بر آن شد که آسیب های حوزه کارآفرینی رسانه ای در تبلیغات کودک و نوجوان شناسایی و پس از شناسایی این عوامل رتبه بندی شوند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با به کارگیری روش دلفی انجام شده است. داده های تحقیق بر اساس مصاحبه های باز و عمیقی که با تعدادی از خبرگان انجام گرفت جمع آوری شد و به عنوان آسیب های حوزه کارآفرینی رسانه در تبلیغات شناخته شد. 32 شاخص استخراج شده از این مصاحبه ها در اختیار اعضای پانل دلفی قرار گرفت و با استفاده از آزمون فریدمن این شاخص ها رتبه بندی گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، 4 دسته بندی برای اولویت های آسیب ها در این عرصه مطرح شد که عبارتند از؛ قانونی و سیاسی ، مدیریت و نیروی انسانی، فرهنگی و اجتماعی،آموزشی و رفتاری. با توجه به نتایج بدست آمده از میانگین میتوان گفت عامل آموزشی و رفتاری با میانگین 18/3 دارای بیشترین رتبه و عامل قانونی و سیاسی با میانگین 95/1 دارای کمترین رتبه میباشد.
- Abstract
- Because of the importance of the media's role and different functions in the present , advertising become an inseprable part of today's life and it can be considered as media products. Since advertising is a revenue source, it is very important for media to grab advertising. According to numerous studies that have been done in this field, the characteristics of the media products are very much aligned to the dimensions of the entrepreneurial process, i.e. autonomy, innovativeness, risk taking, pro activeness, and competitive aggressiveness. Unfortunately, the only thing that media do not pay attention to it is children and adolescents . This study seeks to provide entrepreneurial media ads pathology. Nowadays, media, particularly television which has more audiences, has more wide advertisement and the most of them is targeted at children and adolescents. Indicating some factores in pathology of media entrepreneurship in Tv advertising about child and adolescent is the purpose of this study and then the factors will be ranked. In this study the Delphi method is used. The data are collected on the base of interviews with a number of experts and are known as patho in advertising. 32 index was derived from interviews and were put in the process of Delphi panel members and by using the Friedman test the indexes were ranked. On the basis of the results in this study, four categories of patho priorities in this field are: political and legal, management and staffing, cultural and social, educational and behavioral. The results shows that educational and behavioral factors with an average of 3.18 is the highest-ranking and political and legal factors with an average of 1.95 is the lowest rank.