عنوان پایاننامه
ارزیابی روشهای ارتقاء ظرفیت پذیری بار جانبی انواع
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34484;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 985
- تاریخ دفاع
- ۲۶ اسفند ۱۳۸۵
- دانشجو
- امیرعلی سروش
- استاد راهنما
- خسرو برگی
- چکیده
- بندر یک سیستم پویا است که مطابق با مقاصد استفاده از آن پیوسته در حال رشد و تغییر می باشد. زمانی که ابعاد و اندازه کالاها و کشتی هایی که وارد بندر می شود تغییر می کند، بندر می بایست خود را با این تغییرات مطابقت دهد. در طی چهار دهه گذشته تغییرات اساسی در اندازه و شکل کشتی¬ها به وجود آمده است. این امر موجب افزایش بارهای وارد بر اسکله به خصوص نیروی ناشی از ضربه کشتی می شود. اگر این نیروها بیشتر از نیروهای در نظر گرفته شده برای طراحی سازه باشد، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به اسکله وارد شده و باعث تخریب آن شود. با توجه به این نکته که هزینه ساخت یک اسکله بسیار بالا است و اجرای آن نیز نیاز به زمان زیادی دارد، لذا باید بر روی روش هایی کار شود که به وسیله آنها بتوان ظرفیت باربری اسکله موجود را افزایش داد و آن را برای پذیرش کشتی های بزرگتر از کشتی طرح آماده کرد. از دیگر مزایای این کار، صرفه جویی در هزینه و نیز امکان فعالیت بندر در طول مدت ارتقاء می باشد. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، موضوع اصلی در این پایان نامه، بررسی روش های ارتقاء ظرفیت باربری جانبی اسکله موجود در برابر نیروهای ناشی از پهلوگیری شناور می باشد. برای این منظور نوع سازه اسکله موجود، عمق آبخور و نیز هندسه اسکله باید مد نظر قرار گیرد. البته با در نظر گرفتن این نکته که نیروی حاصل از پهلوگیری شناور تنها در طراحی سازه ای اسکله های باز (اسکله های شمع و عرشه) لحاظ می گردد و در طراحی اسکله های بسته (اسکله های وزنی و سپری)، این نیرو فقط در طراحی سرسازی و انتخاب سیستم ضربه گیر مورد استفاده قرار می گیرد، راهکارهای مورد بررسی و ارائه شده برای ارتقاء ظرفیت باربری جانبی در این پایان نامه فقط متعلق به اسکله های شمع و عرشه می باشد. به طور کلی برای ارتقاء ظرفیت باربری جانبی یک اسکله شمع و عرشه علاوه بر تغییر نوع و تعویض سیستم فندر موجود آن می توان از روش هایی مانند کوبش شمع های مایل با زوایای مختلف، احداث یک یا چند ردیف شمع در جلوی سازه و تعریض عرشه اسکله موجود، استفاده از بادبند و نیز تقویت تیرهای عرضی اسکله استفاده نمود.
- Abstract
- A port is a dynamic system, growing and changing as the purpose it was constructed for changes. When the type of cargo or transportation mode changes, the port needs to be modernized to be effectively adapted to the new updated cargo handling and hauling equipment, new type of vessels, ground transportation ans so forth. During the last four decades, ships have undergone essential changes in their shape and size. This will increase the entering loads to the wharf resulting in the berthing force of ships. If such forces exceed the considered and scheduled forces of the structure, it would unsustainably damage the wharf. Considering the fact that the construction of a wharf is an expensive task and takes a lot of time, some approaches shall be applied for increasing the capacity of loading on the wharf and make it ready unloading bigger ships. Cost-saving and continuation of the ports routine tasks are other advantages of the plan during promotion. Considering the above-mentioned points, this thesis focuses on the evaluation of the methods of promoting the capacity of the lateral resistance of piers and wharves against the forces resulted from berthing of ships. To do this, type of wharf structure, depth of water and geometry of wharf shall be taken into account. Since the force coming from berthing of a vessel is only considered in the structural design of open type wharves (pile and deck structures) and such force, in closed type wharves, is considered in designing fender system and coping, this thesis merely focuses on the methods of promoting the capacity of the lateral resistance of pile and deck structures. In general, in order to promote the capacity of the lateral resistance of a pile and deck structure, in addition to changing type and replacing fender system, some other methods such as installing batter piles with different angles, installing one or more rows of piles in front of the structure and widening the dock of the exciting wharf, using brace as well as reinforcing transverse beams could be employed.