عنوان پایاننامه
بررسی تأثیر استراتژی تمایز بر عملکرد بازاریابی شرکت های تولید کننده ی محصولات غذایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 457;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68613
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- شیرین رنجبر کهن
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- مزیت رقابتی به مدیران شرکتها نشان می دهد که چگونه موقعیت رقیبانشان را ارزیابی کنند و در مراحل مختلف واکنشهای لازم را نشان دهند. تئوری ها مفاهیم و ابزارهایی را ارائــه می دهد که برای ایجاد مزیت رقابتی در دو قسمت هزینــــــه و متنوع سازی مورداستفاده قرار می گیرد. این تئوری ها نشان می دهد که چگونه انتخاب قلمرو رقابتی - گستردگی فعالیت شرکت - نقش حساسی را در ایجاد مزیت رقابتی بازی می کند همچنین نشان می دهد که چگونه استراتژی شرکت با استراتژی واحد بازرگانی دریک جهت عمل کرده و بعث ایجاد مزیت رقابتی میشود.در این میان بازاریابی و عملکرد آن میتواند به شدت از وجود مزیت رقابتی شرکت ها تاثیر بپذیرد.این پژوهش بدنبال بررسی تاثیر استراتژی تمایز بر عملکرد بازاریابی میباشد، بدین منظور تعداد 400 پرسشنامه در بین دست اندرکاران صنعت مواد غذایی در تهران توزیع و 380 عدد از آنها جمع آوری و پس از تحلیل عاملی اکتشافی، مولفه ها رتبه بندی و فرضیه ها به آزمون گذاشته شدند. نتایج حاکی از آنند که نوآوری محصول، پیروی از رویکرد بازاریابی سبز، بسته بندی جذاب و متناسب با محیط، بالا بودن کیفیت، متنوع بودن، سالم بودن و چشمگیر بودن در ایجاد مزیت رقابتی تاثیر گذار هستند.آلفای کرونباخ محاسبه شده برای تحقیق 0.770 میباشد که نشان از پایایی خوب آن دارد.
- Abstract
- The competitive advantage shows to companies' managers that how to assess their competitor's position and in various stages to show the necessary reactions. The theories provide concepts and tools which are used to create a competitive advantage in two parts of cost and diversification.These theories show that how selection competitive area -vastness company activity- plays a sensitive role in creating competitive advantage. Also it shows that how company strategy with trade unitstrategy has acted in a direction and causes creating competitive advantage.In among this, the marketing and its performance influences strongly on the competitive advantage of companies. This research is looking for the study impact of the strategy distinction on the marketing performance, thus about 400 questionnaire were distributed in Tehran among the experts of the food industry and about 380 number of them were gathered and after the exploratory factorial analysis, the components were ranked and hypothesis were tested.The results indicate that product innovation, following of the green marketing approach,attractive packaging and correspond to environment, being high quality, diversification, being healthy and being remarkable (Noticeable) are influence in creating of competitive advantage. The calculated Croanbach’s Alpha in this research is 0.770 that indicates high reliability of it.