عنوان پایان‌نامه

نظری: بررسی سیر تحول تعزیه از نمایشی مذهبی به نمایش به مثابه سرگرمی در دوران قاجار-عملی: تولید نمایشنامه بر اساس موضوع پایان نامه نظری و اجرای آن




    رشته تحصیلی
    کارگردانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69672
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    فریندخت زاهدی

    چکیده با توجه به مطالعات نگارنده در باب تعزیه به عنوان نمایشی آئینی و با قدمتی طولانی و با تکیه بر مسیر مستندات تاریخی و آثار محققان پیشین همچون بیضائی، شهیدی، بکتاش، عاشورپور و بلوکباشی، این پژوهش در نظر دارد تا با تعریف تفاوت میان شبیه و تعزیه و با بررسی تاریخ در دوارن قبل و بعد از اسلام و نگاهی ویژه به دوران قاجار از نظر فرهنگی، اجتماعی و تحولات سیاسی شبیه¬¬مضحک را به عنوان گوشه‌ای از تعزیه اصلی که فرم ثابت و تغییر محتوا یافته‌ی آئین و نمایش تعزیه را با خود دارد اندازه گیری نماید. در واقع اولین اقدام قابل اندازه گیری در راستای حفظ فرم تعزیه و وارد نمودن محتوایی غیر از محتوای سابق در جهت رسیدن به نمایش ملی و گسترده از لحاظ مکان و توان اجرا در هر جایی مورد بررسی خواهد بود تا این مورد مطالعاتی به عنوان یک بارقه¬ی موفق در دوران قاجار برای روشمندی نمایش ملی مورد بررسی قرار گیرد. شبیه مضحک و وجوه سرگرم‌کننده‌ی‌ آن و بررسی علل پدیدآمدنش، قدرت گرفتن و از رونق افتادنش، نگارنده را برای دستیابی به جواب این سوالات ترغیب می‌نماید که؛ علل عدم توفیق در ادامه روند تغییرات و تحولات تعزیه و شبیه با توجه به فراگیر شدن آن به شکل شبیه مضحک و بارقه‌های نمایشی ملی چه بوده است؟ آیا راهکاری برای تبدیل تعزیه به نمایش ملی وجود دارد یا خیر؟
    Abstract
    Abstract According to my study of Tazie, as a dramatic ritual and with a long tradition of relying on the historical documents and the effect of previus researchers As: beyzaii, Shahidi, Baktash, Ashourpour and Boloukbashi, this research intends to define the difference between Shabih and Tazie and the review date on the bin before and after Islam and a special focus on the cultural, social and political developments Shabih-e moz`hek as part of the original Tazie the fixed form and content change producer and display the results with a Tazie measure. In fact, the first attempt to measure in order to maintain the form and enter the content quite, apart from the former content in order to achieve the national show and wide in terms of location and can run anywhere will be investigated as this case study as a successful spark in the Qajar period for systematic national show examined. Shabih-e moz`hek and entertaining aspects of it, and investigate the reasons for its creation, power and the boom fell, I have to access to the answer encourages that: reasons for success in continuation of the passion and similar developments due to its pervasive Shabih-e moz`hek, what was the spark of national representation? Is the solution passion for a national drama there? Keywords: Tazie, Shabih, Shabih-e moz`hek, Qajar period, national drama.