عنوان پایاننامه
اختلاف قرائت و تاثیر آن در احکام فقهی طهارت ،نماز و روزه
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2331ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68788
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- کویستان شفیعی
- استاد راهنما
- محمد جمالی
- چکیده
- یکی از اسباب اختلاف فقهی که موجب برداشتهای متفاوت از نصوص قرآنی شده است، اختلاف قراءات می باشد. مبنای قرائت های مختلف قرآنی نصوص وارد شده در مورد «نزول قرآن بر سبعه احرف» است. بسیاری از اصحاب رسول الله (ص) قرآن را به طور شفاهی از آن حضرت شنیده یا اینکه آن را بر او تلاوت کرده اند و بعد از وفات آن حضرت، اصحاب قرآن را همانگونه که نازل شده بود با قرائت های مختلفش قرائت می کردند. قراءات به متواتر، مشهور، آحاد و شاذ تقسیم شده و اهل سنت بر حجیت قراءات متواتر (هفت یا ده گانه) اتفاق دارند اما نزد امامیه هر چند اکثریت، قراءات مختلف را قبول نداشته ولی برخی از علماء همچون علامه حلی، محقق ثانی، زین الدین عاملی و ... آن را پذیرفته اند. همین اختلاف قراءات سبب شده که فقهاء از نصوص قرانی برداشت های مختلفی داشته باشند. در مورد غسل یا مسح پا؛ جمهور شستن پا را واجب می دانند ولی امامیه قائل به مسح آن می باشند. در مسأله باطل شدن وضو به سبب لمس زن، گروهی مقصود از «لامستم» در آیه را جماع می دانند نه لمس معمولی، بنابراین وضو باطل نمی گردد و گروهی دیگر لمس را موجب ابطال وضو می دانند و برخی نیز قصد یا شهوت داشتن را در ابطال یا عدم ابطال وضو تأثیرگذار می دانند. فقهاء در مورد حکم جماع بعد از قطع شدن خون و قبل از غسل کردن اختلاف دارند، که جمهور جماع را قبل از غسل حرام می دانند ولی احناف آن را حرام نمی دانند. در مورد نماز طواف و گزاردن آن در مقام ابراهیم نیز به دلیل اختلاف قراءات در کلمه ی «وَاتَّخذُواْ» گروهی نماز طواف را واجب می دانند و گروهی دیگر آن را سنت می دانند و اکثر علماء امامیه خواندن آن را پشت مقام ابراهیم واجب می دانند ولی نزد علماء اهل سنت مستحب است که پشت مقام خوانده شود. فقهاء در حکم فدیه روزه رمضان برای افراد پیر و ناتوان اختلاف دارند. گروهی فدیه را افراد پیر واجب دانسته و گروهی قائل به عدم وجوب کفاره بر فراد پیر و ناتوان می باشند. کلید واژه: قرآن، قراءات، احرف سبعه، طهارت، صلاه و صوم.
- Abstract
- One of the reasons for juridical differences causing different interpretations from Quran emanates from different readings, which are based upon narratives about »the Quran in seven words«. Most companions of the prophet listened the Quran directly from the prophet or recited it to the holy Prophet, but after the death of the prophet, the companions presented various readings of the same Quran. The readings are of different kinds: successive, famous, Ahad and Shad, and the Sunni accept the authority of successive readings (seven or ten), but the Imami jurists like Allameh Helli, Mohaghegh Sani, Zin-aldin Aioli accepted it although majority of them do not. These very differences of readings have made Jurists have different interpretations of the Quran. As for performing wudu? (Ablution), the Sunni consider it necessary to wash feet while the Imami to perform mash (wiping). As for invalidating wudu? Due to touching wives, a group of jurists believe that the word lamastum in the Qur'an means 'sexual intercourse' and not a mere touch, therefore it does not invalidate wudu? Others consider touching wives invalidating wudu? And some others believe that having intention or lust invalidate wudu? Jurists also differ about sexual intercourse after menstruation and before qusl (washing) and Ahnaf do not consider it forbidden. As for the prayer of tawaf (revolving around kaba), jurists differ due to different readings of the word vattaxadu (وَاتَّخذُواْ). Some consider it obligatory and some regard it recommended. Majority of Imami scholars consider it obligatory to perform the prayers. Jurists also differ about the ransom of fasting by the old and the weak. Some consider the ransom obligatory and others recommended. Key word: Quran, readings, seventh word, cleanliness, pray and fast.