عنوان پایان‌نامه

بررسی دقت مدل های رایج پیش بینی عملکرد ماشین حفار TBM در تونل انتقال آب امیرکبیر (کرج) و مقایسه با نتایج واقعی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی دقت مدل های رایج پیش بینی عملکرد ماشین حفار TBM در تونل انتقال آب امیرکبیر (کرج) و مقایسه با نتایج واقعی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زمین شناسی- مهندسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 5729;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69111
    تاریخ دفاع
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    امید رخشائی
    استاد راهنما
    اکبر چشمی, جعفر حسن پور

    این تحقیق با هدف بررسی دقت و کارایی مدل‌های مختلف پیش بینی عملکرد ماشین حفاری، تصحیح مدل‌های رایج و توسعه مدل‌های پیش بینی عملکرد ماشین حفاری بر اساس داده های واقعی حاصل از یک پروژه تونلسازی بزرگ در کشور (قطعه دوم تونل انتقال آب کرج) انجام پذیرفته است. از جمله مدل‌هایی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند می‌توان به مدل دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ NTNU، مدل مدرسه معدن کلرادو CSM، مدل QTBM، مدل یاگیز و مدل حسن‌پور و همکاران اشاره کرد. برای نیل به اهداف فوق اطلاعات مربوط به شرایط زمین‌شناسی، نتایج به دست آمده از آزمون‌های مختلف مکانیک سنگ و داده‌های مربوط به عملکرد واقعی ماشین جمع آوری و در یک بانک اطلاعاتی ویژه مرتب گردید. سپس عملکرد ماشین توسط مدل‌های رایج که در بالا به آن‌ها اشاره گردید، محاسبه و نتایج به‌دست آمده با یکدیگر و همچنین با نتایج واقعی مقایسه شد. برای بهبود دقت نتایج، توسط تکنیک‌های آماری، تصحیحاتی برای برخی مدل‌ها پیشنهاد گردیده است. در نتیجه این تصحیحات، برخی ضرایب به روابط اولیه اضافه و برخی از پارامترها از این روابط حذف شد. نتایج نهایی این مطالعه نشان می‌دهد که مدل‌های NTNU و حسن‌پور دارای دقت بیشتری نسبت به مدل‌های تئوریک هستند. همچنین مدل حسن‌پور به دلیل بومی بودن و تشابه شرایط زمین‌شناسی، کارایی بهتری برای منطقه مورد مطالعه داشت. در این مطالعه از تکنیک‌های آماری و روش‌های مختلف رگرسیون‌‌گیری توسط نرم افزار SPSS برای ارایه مدل ویژه برای منطقه استفاده شد. واژه‌های کلیدی: مدل‌های پیش‌بینی، عملکرد ماشین حفاری، نرخ نفوذ، پارامترهای توده سنگ
    Abstract
    Studying the accuracy of common TBM performance predictions models, refining and expanding them according to actual data from Karaj water conveyance tunnel (LOT2) was the main purpose of this research. Some models such as the Norwegian Institute of Technology (NTNU), Colorado School of Mines (CSM), QTBM, Yagiz and Hassanpour were studied in this research To achieve mentioned purpose all information about geology condition, results from rock mechanic examinations and TBM actual performance data were arranged in special data bank. Machine performance was calculated according to maintained models, the models results were compared with each other and with actual results. Using statistical techniques, some modifications were done on some models to improve results. As a result, the correction coefficients are added to the basic formulas and some were excluded. Final results of this study indicate that the NTNU and Hassanpour models are more accurate than based on theory models. Hassanpour model was more accurate because of geological similarities. By using various kinds of statistical methods, specific model for this project was purposed.