عنوان پایان‌نامه

خودآگاهی در پدیدار شناسی روح هگل و تاثیر آن بر اندیشه مارکس جوان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "خودآگاهی در پدیدار شناسی روح هگل و تاثیر آن بر اندیشه مارکس جوان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002507;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76696;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002507;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76696
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حسن مهرنیا

    پدیدارشناسی روح هگل، اولین کار برجسته فلسفی هگل است. در این اثر، تکامل آگاهی تا ساحت آگاهی فلسفی ناب یعنی شناخت مطلق پی گرفته می شود. هگل بیان می کند خودآگاهی، تنها در خودآگاهی دیگری، به خشنودی خود می رسدکه وی آن را نقطه عطفی در پدیدارشناسی روح تلقی می کند. مفهوم روح، برای اولین بار در پدیدار شناسی روح، یعنی تصدیق به اینکه هر صورتی از خودآگاهی ریشه در ساحت بین الاذهانیت دارد، در مرحله خودآگاهی پدیدار می شود. ساحت بین الاذهانی، امری پسینی و بیرون از خودآگاهی ها نیست بلکه مبنای اصلی خودآگاهی است.خودآگاهی، از همان آغاز پدیداری جمعی است یا در اصطلاح پدیدارشناسی، یک پدیدار روحانی است. درباره تاثیر دیالکتیک خدایگان و بنده در مقوله کار بیگانه شده ، با توجه به اینکه مارکس هر گز اشاره ای به این بخش از پدیدارشناسی نداشته است، تنها می توان در مورد امکان چنین تاثیری با توجه به شباهت ها و تفاوت های موجود، اظهارنظر کرد. با درنظر گرفتن همه جوانب به نظر می رسد امکان اینکه دیالکتیک خدایگان و بنده برای مارکس منبع الهام بوده باشد، به کلی منتفی نیست.
    Abstract
    Hegel’s Phenomenology of Spirit is his first prominent philosophical work. In this work, the development of consciousness to the philosophical realm of pure consciousness is pursued. Hegel asserted that self-consciousness is what it is for self-consciousness. He sees it as a turning point in the path of consciousness. For the first time in Phenomenology of Spirit, it is at this stage that the notion of Spirit i.e., the acknowledgement that every form of self-consciousness is grounded upon the domain of inter-subjectivity is emerged. The domain of inter-subjectivity is not an a posteriori fact and out of self-consciousnesses, but rather the primary ground for self-consciousnesses. The self-consciousness is from the very start a collective phenomenon or, in the Phenomenology's own terms, a spiritual phenomenon. And about the influence of the lordship and bondage dialectic on the estranged labor, since Marx never refer to this section of the Phenomenology, therefore, it must be judged on possibility of such the influence only in term of similarities and differences. It seems possible, with considering all aspects, that Marx was influence by lordship and bondage dialectic. Keywords: Phenomenology of Spirit, self-consciousness, lordship and bondage, estranged labor