عنوان پایان‌نامه

نحوه تعامل بامخالفین در جمهوری اسلامی و سیره علوی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نحوه تعامل بامخالفین در جمهوری اسلامی و سیره علوی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق عمومی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68641;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001986
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    نرگس مهتدی
    استاد راهنما
    محمد جواد ارسطا

    چکیده با حاکم شدن حکومت¬های ملّی و تحقق مردم¬سالاری و قانونمند شدن فرآیند تغییر قدرت از طریق انتخابات و حق رأی، مخالفت سیاسی با نظم مستقر و تلاش مسالمت¬آمیز و تغییر آن، قانونی و مشروع شناخته شد و خشونت و مخالفت قهرآمیز در مقابل حکومت، مخالفت با حاکمیت ملّی و دموکراسی تلقّی شد و ارتکابش جرم و با واکنش کیفری همراه بود. در حقوق ایران، با پیروزی انقلاب اسلامی 1357، مردم¬سالاری دینی مورد اقبال اکثریت مردم قرار گرفت که به معنای حق حاکمیت مردم در چارچوب حکومت دینی و الزامات خاص آن است. بدین ترتیب، هرگونه تغییر و تحول در حکومت و ساختار قدرت، به ساز و کارهای پیش¬بینی شده در قانون اساسی محدود است. آنچه مهم است، این است که هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و ابزارهای مسالمت¬آمیز صورت گیرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیره سیاسی امام علی(ع) نشان¬دهنده آن است که مخالفان دولت از حقوقی برخوردارند؛ مثل حق تشکیل احزاب، حق داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره امور عمومی. سلب هرکدام از این حقوق از جانب نظام، عملی برخلاف قانون اساسی است؛ همان¬گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت¬آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. مخالفان دولت در انجام مخالفت خود در چارچوب قانون و به¬طور مسالمت¬آمیز ذی¬حق هستند و اگر در این بین متهم به جرمی شوند، رسیدگی به اتهام آنها نیز با حقوق دیگری همراه است؛ مثل حق رسیدگی به جرم آنها در یک دادگاه علنی و با حضور هیأت منصفه و پس از اثبات جرم نیز چون مجرم سیاسی محسوب می¬شوند ماهیتاً با مجرمان عادی تفاوت¬هایی دارند. کلیدواژه: مخالفت سیاسی، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بغی، سیره علوی
    Abstract
    Abstract Becoming the Governor of the national government and realization of the democracy and legislation of the power changing processvia election and vote's right,political oppositionestablish with order and peaceful effort and changing of it known lawfully and as legitimate. Violence and opposition infront of the government ,was considered the opposition with the nationalautonomy and democracyand commitment to it wasconsiderd as crime and followed with punitive reaction.in Iran's right,with victory of the Islamic revolution ,Islamic democracywas accepted with majority of the people that it means governing rights of people in government framework and it's special(specific)requirements.because of this,every change and evolution in the government and power structure is restricted to the predictable works in the constitution.what is important ,is that both pro and cons of the system should declare their agreement or(approval)and opposition in the legislation framework and peaceful ways.the constitution of the Islamic REPUBLIC OF Iran and political mannerism ofEmam Ali indicate that the government opposition have rights, such as the right of establishing parties and freedom of speech right and actively participation in handling of the public affairs.devesting and violation of these rights from system is illegal action.Grabing to the forceful instruments and tools is action against to the constitution too. The government's opposition are beneficiary(rightful)in their own opposition in the lawframework and peacefully.and if they commit to the crime, investigation or handling totheir charge is followed with other's right.for example inquiry's right to their guilt in the aboveboard court and jury.so after proving crime were considered as political crime and obviously have great differences with ordinary guilties. Key vocabulary: Political opponents, Overthrow, behaviorism, Islamic Republic, Rights and freedoms of political opponents