عنوان پایاننامه
طراحی مدل بومی سنجش کارآفرینی شرکتی در ایران (مطالعه موردی شرکت های دانش بنیان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تطبیقی وتوسعه
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002880;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82092;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002880;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82092
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
- استاد راهنما
- سید مهدی الوانی, سیدمحمد مقیمی
- دانشجو
- مهدی صفیان بلداجی
- چکیده
- هدف از انجام این پژوهش بر اساس روش ترکیبی(آمیخته) اکتشافی، طراحی و آزمون مدل بومی سنجش کارآفرینی شرکتی در شرکتهای دانش بنیان می باشد. به این منظور، پس از مطالعه پیشینه پژوهش و استخراج مدل اولیه، با اتکا به تحلیل مصاحبه های عمیق انجام شده با 15 نفر از مدیران، پژوهشگران و سیاستگزاران حوزه شرکتهای دانش بنیان، مدل کارآفرینی شرکتی در شرکتهای دانش بنیان کشف و در قالب مدلی از روابط علی(با استفاده از رویکرد سیستمی) ترسیم گردید. سپس مدل اولیه پژوهش(حاصل بررسی پیشینه و مصاحبه) با استفاده از روش دلفی اعتبار سنجی گردید بطوریکه پس از دریافت نظرات خبرگان، 4 بعد، 36 مولفه و 83 شاخص به عنوان ابعاد، مولفه ها و شاخص های نهایی کارآفرینی شرکتی انتخاب گردیدند. بدینصورت ابعاد اصلی کارآفرینی شرکتی عوامل بسترساز، عوامل ارتقادهنده، عوامل نتیجه ای و عوامل پیامدی تعیین گردید. در مرحله دوم، مدل طراحی شده در سطح 450 مدیر و پژوهشگر در شرکتهای دانش بنیان واقع در پارک های علم و فناوری شهر تهران(دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و پردیس) به صورت کمی آزمون شد. بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، تمامی مولفه ها و ابعاد بجز مولفه تملک شرکتهای دیگر تایید گردیدند. همچنین در میان ابعاد پژوهش، عوامل ارتقا دهنده بیشترین نقش را در تعریف و تبیین سنجش کارآفرینی نقش داشته و مهمترین بعد کارآفرینی شرکتی تعیین گردید.
- Abstract
- The aim of this study based on the exploratory mixed method is design and test the assessment model of corporate entrepreneurship in knowledge-based firms. To this end, after study of literature and extract the basic model, by using depth interviews conducted with15 KBO managers. researchers and and policymakers in the field of knowledge-based firms, discovered the model of corporate entrepreneurship in knowledge-based organizations in the form of a model of Causality (using a systems approach). The initial research model (derived literature review and interview) using the Delphi method was validated as having received the experts, 4factors, 36 components and 83 indicators of the corporate entrepreneurship were selected. main aspects of corporate entrepreneurship antecedents’ factors, promoting factors, result factors and outcome factors were determined. Secondly, the model is tested between 450 managers and researchers in knowledge-based firms in science and technology parks(Tehran University, Tarbiat Modarres University and pardis park). Based on the results of the structural equation model, all components and dimensions of the components except for the acquisition of other companies were approved. In addition, the greatest role in defining CE is related to promoting factors and this is main factor in corporate entrepreneurship.