عنوان پایاننامه
ارائه مدل رابطه زیرساخت های مدیریت دانش و ابعاد یادگیری الکترونیکی در سطح دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62996
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- آناهیتا پیرنیا
- استاد راهنما
- محمد موسی خانی
- چکیده
- با پیدایش و گسترش فناوری رایانه و اینترنت، وسیله جدید و قدرتمندی در اختیار دانشگاهها قرار گرفت که با آن هم میتوانند به مقاصد موسسه خود نائل شوند و هم محیط های یاددهی– یادگیری پویا و جدیدی ایجاد کنند. امروزه اغلب دانشگاهها توجه خود را به آموزش از راه دور مبتنی بر وب معطوف کردهاند. بسیاری از مؤسسات آموزش عالی برنامه¬های آموزش مجازی برگزار کردهاند و هم اکنون بسیاری از مؤسسات دیگر و دانشگاهها با شتاب در حال تدارک دیدن و آماده نمودن برنامههای مجازی میباشند. به دلیل نوظهور بودن طراحی آموزش¬های مجازی و همچنین دستاوردهای دانشی و تجربی بسیار اندک در این زمینه، طراحی و تولید محتوای آموزشی مجازی به یکی از چالش¬های اساسی تبدیل شده است. تحقیقات جدید علاقه¬ی زیاد به معرفی ایده¬های مدیریت دانش برای سیستمهای یادگیری الکترونیکی را نشان می¬دهد. مطالعات مشترک مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی یک هدف بنیادی یکسان را بیان میکند: «تسهیل یادگیری سازمانی». در این تحقیق تلاش بر این است که رابطه میان زیرساخت های مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی را با یکدیگر به صورت مدل نشان دهیم تا بتوان این مدل را به عنوان ابزاری برای آموزش آنلاین و تعلیم موثر بهکار برد؛ در نتیجه با ارائه این مدل این فرصت را برای دانشگاهها به وجود می آوریم تا از این رابطه در جهت ارتقا یادگیری الکترونیکی با استفاده از مدیریت دانش خود بهره¬مند گردند. همان طور که نتیجه این تحقیق نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری میان زیرساختهای مدیریت دانش و ابعاد یادگیری الکترونیکی وجود دارد. این تحقیق از نظر اهداف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی می¬باشد. برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و پرسشنامه استفادهشده و تجزیهوتحلیل این اطلاعات از طریق نرمافزار SPSS صورت گرفته است.
- Abstract
- With the rise and gradual development of information technology and internet, universities are given novel and powerful means to reach their institutional missions and to create dynamic and new learning-learner environment. Today, most universities have started to pay extra attention to web-based e-learning. Many of higher education institutions have organized e-learning curriculum, and other academic institutions are rapidly in the process of preparing e-learning programs. However, due to novelty of e-learning agendas and policies, and the scarcity of empirical and theoretical knowledge and accomplishments in the field of e-learning, creation and production of e-learning programs has been challenging for academic and educational institutions. Recent studies reveal the emergence of huge enthusiasm in introducing Knowledge Management (KM) ideas to e-learning systems. It is argued that KM can facilitate e-learning systems. Recent joint studies on KM and e-learning have pointed out the same fundamental goal; the facilitation of organizational learning. This study aims to model the relationship between KM infrastructures and e-learning, and to use that model as new means of online-education and effective teaching. The development of such model will give academic institutions the opportunity to improve their e-learning methods and techniques through KM. As this study shows, there is a positive and meaningful relationship between the KM infrastructures and different dimensions of e-learning. Methodologically, and with respect to practical goals and data-gathering methods, this study is descriptive- survey Research materials include library resources and secondary sources as well as surveys and questionnaires. SPSS is used to analyze and interpret the data and results.