عنوان پایاننامه
بررسی رابطه جو توانمندسازی و توانمندی کارکنان استانداری خراسان شمالی
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62430;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 128
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- حسین فرجی
- استاد راهنما
- بی بی مرجان فیاضی
- چکیده
- هدف اصلی پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در استانداری خراسان شمالی انجام پذیرفت. بدین منظور برای بررسی متغیر جو توانمندسازی 9 مؤلفه روشنی اهداف، روحیه، رفتار عادلانه، مشارکت، کار تیمی، شناخت و قدردانی، ارتباطات، محیط کار سالم و آموزش و برای بررسی متغیر ادراک توانمندی پنج مؤلفه خود اثربخشی، اعتماد، تاثیر، معناداری، خودسامانی مورد توجه قرار گرفت. روش کار: مدل مفهومی این تحقیق دارای دو بعد جو توانمندسازی و توانمندی کارکنان می¬باشد و بعلاوه جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و مدیران استانداری خراسان شمالی می¬باشد. که شامل 141 نفر بوده از این رو به دلیل محدودیت جامعه آماری تمام جامعه مورد سنجش قرار گرفته¬اند. ابزار مورد استفاده برای سنجش تاثیر متغیرها نیز پرسشنامه می¬باشد که شامل 61 سوال بوده که 20 سوال مربوط به پرسشنامه ادراک توانمندی کارکنان و 41 سوال مربوط به جو توانمندسازی می¬باشد و در ضمن آلفای کرونباخ پرسشنامه جو توانمندسازی 9404/0 است و پرسشنامه ادراک توانمندسازی 9579/0 می¬باشد و از آنجا که آلفای کرونباخ تمام مؤلفه¬ها به 1 نزدیک می¬باشند نشان می¬دهد که پرسشنامه از روایی بالایی برخوردار می¬باشد. با استفاده از آزمون¬های آماری که از نرم¬افزار Spss حاصل گردیده، نتایج حاکی از آن است که وضعیت استانداری خراسان شمالی از نظر برخورداری از جو توانمندسازی و ابعاد آن و بعلاوه وضعیت ادراک توانمندی و ابعاد آن، بالاتر از متوسط می¬باشد و همچنین بین جو توانمندسازی و ادراک از توانمندی کارکنان رابطه وجود دارد اما بعضی از مولفه¬های این دو بعد با هم رابطه معنی¬داری ندارند و ابعاد جو توانمندسازی پیش¬بینی معناداری از ادراک توانمندی کارکنان استانداری خراسان شمالی دارد و تمامی مولفه¬های جمعیت شناختی بجز سن و جنسیت بر جو توانمندسازی تاثیر دارند. کلمات کلیدی: جو توانمندسازی، ادراکات توانمندی کارکنان، استانداری خراسان شمالی.
- Abstract
- The main purpose of this research is to investigate the relationship between enabling environment and empowering of North Khorasn Governor-General’s Office. For this purpose to investigate enabling environment nine elements of clearing aims, morale, equitable behavior, participation, group work, recognition and acknowledgement, relations , work environment,and Education self-efficacy, self-organized, meaningfulness, effectiveness and reliance were considered. The method used in this research, is a description of survey type. Statistical community of this research involves all personnel of North Khorasan Governor-General’s Office that their number is over 170. By using sampling table of Morgan, 118 members have been selected as research sample. Answering to research questions and gathering information were done at the same time. Questionnaire measurement tools are used in gathering field information. Two questionnaire applied in this research are drawn from scientific reliable references related to enabling and totally involve 61 effacement that set based on Likert range, which are very high to very low degrees. Results of this research showed that there is a meaningful relation between enabling environment and empowering in North Khorasan Governor-Generals Office Organization personnel. There is also relation between empowering and constituents of enabling environment. Key words: enabling environment, empowering