عنوان پایاننامه
آسیب شناسی سیستم انتقال آموزش در مدیریت منابع انسانی ( مورد مطالعه : دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 300;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66224
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- امیر رضائی
- استاد راهنما
- حمیدرضا یزدانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان دانشگاه تهران بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و نمونه پژوهش شامل 291 نفر از کارکنان دانشگاه تهران بوده اند، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای سنجش پایایی متغییرهای مورد مطالعه در ابزار تحقیق، از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ همه متغییرهای مورد مطالعه در حد مناسبی بوده و از 7/0 بیشتر و یا نزدیک به آن می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL تحلیل گردید.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه براساس طیف لیکرت استفاده شد و نتایج پژوهش در رابطه با عوامل فردی بیانگر آن بود که بنابر اظهارات پاسخ دهندگان، مهمترین عامل در خصوص تاثیر سطح ویژگی های فردی در ارتقاء اثر بخشی دوره های آموزشی، انگیزش برای انتقال و پس از آن نیز به ترتیب انتظارات عملکرد-نتایج، انتظارات عملکرد-تلاش برای انتقال، آمادگی یادگیرنده، ظرفیت فرد برای انتقال، خودکارایی بوده است. در رابطه با عوامل محیطی (سازمانی) نیز مهمترین عامل در خصوص تأثیر سطح ویژگی های محیطی در ارتقاء اثربخشی دوره های آموزشی، حمایت همکاران برای حضور فعال در دوره و پس از آن نیز به ترتیب بازخورد، پیامدهای منفی فردی، حمایت مافوق، فرصت استفاده، پیامدهای مثبت فردی، مقاومت در برابر تغییر، ممانعت مافوق می باشد.با توجه به عوامل آموزشی مهمترین عامل در خصوص تاثیر سطح ویژگی های آموزشی در اتقاء اثر بخشی دوره های آموزشی، طرح انتقال برای حضور فعال در دوره و پس از آن نیز اعتبار محتوایی درک شده توسط فراگیر می باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک راهه-ANOVA با توجه به رعایت شدن پیش فرض های لازم نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین میانگین عوامل فردی، سازمانی و آموزشی مؤثر برانتقال آموزش بر حسب سابقه خدمت مشاهده می شود. بنابراین می توان گفت بر حسب سابقه افراد بین میانگین عوامل فردی، سازمانی و آموزشی مؤثر بر انتقال آموزش تفاوت معنی داری وجود دارد.
- Abstract
- The purpose of present study is to evaluate efficacy of instruction courses of Tehran University staff based on Holton instruction transition model. The method of study was descriptive – survey and the study sample have included 291 individuals of Tehran University staff which was chosen the category random sampling method. To measure stability of the under study variables in study tools, we used keranbakh – alpha method and the rate of all the studied variables was appropriate and it was more than 0.7 or near it . The collected data of questionnaire was used based on likert spectrum, the study results about individuals relations showed that based on respondent remarks, the most important factors about the effect of individuals properties levels to improve efficacy of instructional course were the motivation to transfer and after that result – performance expectations, effort – performance expectations to transfer, learner readiness, capacity of individuals to transfer, self-efficacy. with respect to the environmental ( organizational ) factors , the most important factors are colleagues support for active presence in the course and after that feedback , individual negative results , superior support , chance of usage , individual positive chance , strength against change , superior prevention about environmental properties effects on instructional courses efficacy . With respect to the instructional factors, the most important factors are transition design for active presence in the course and after that validity of comprehend contents by universal about the effect of instructional properties levels to improve instructional courses efficacy. Also the obtained results of variance analyze test ANOUA-one way about the required pre-assumptions showed that there is a significant difference Between the mean of individual factors, effective environmental and instructional on instruction transition in the terms of service backgrounds. Thus we can say that there is a significant difference in the terms of individuals’ backgrounds between the mean of individual factors, effective environmental and instructional.