مطالعه تاثیر اسطوره سازی در جذب مخاطب کودک و نوجوان به برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63044;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 144
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرتضی پور زند حسین آباد
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- یکی از راه¬های انتقال فرهنگ، نمادسازی، اسطوره¬سازی و قهرمان¬پروری است. این الگوبرداری از بدو تولد انسان آغاز و تا آخرین ساعات عمر وی ادامه خواهد داشت و چون دوران کودکی، دوران حساس شکلگیری اصول بنیادی شخصیت اجتماعی است، گرایش به این الگوها و اسطوهها بیشتر به چشم میخورد. در واقع آنچه امروز فرهنگ مینامیم، در جهان باستان برابر اسطوره و آیین بوده است. مجموعه اسطوره و آیین در جامعه ابتدایی عبارت است از فرهنگ آن جامعه، چون هیچ امر فکری و رفتاری نبود که از درون این مجموعه خارج باشد. تمام عمل زندگی و اندیشهای انسان در این مجموعه اسطوره و آیینی جای میگرفت. نظریه یادگیری اجتماعی معتقد است که فرد از طریق مطالعه و مشاهده نمونههای رسانهای، رفتارهای مناسب را فرا میگیرد. رسانههای جمعی به خصوص رسانههای تصویری، منبع اصلی یادگیری اجتماعی هستند. از آن جایی که رسانهها عنصر مهم و شاید مهمترین عنصر در چارچوب نظام فرهنگی و اجتماعی نشانهها برای اسطورهسازی هستند، به نظر میرسد تلویزیون، اینترنت و دیگر رسانهها میتوانند به طور آشکار به شکلگیری بعضی اسطورهها کمک کنند. در این تحقیق با استفاده روش مصاحبه گروه¬های کانونی، دیدگاه¬های صاحبنظران، روان¬شناسان و برنامه¬سازان حوزه کودک در رسانه¬ی تلویزیون جمع¬آوری و تبدیل به گزاره گردیده است. در پایان ضمن پیشنهاد راهکارهایی در جذب مخاطب کودک و نوجوان، یکی از این عوامل مهم در این امر را ضعف تکنیک¬های اجرایی و پرداختن به فرم به جای محتوا را در ساخت اسطوره¬سازی برای کودک و نوجوان در سیما را می¬داند. واژگان کلیدی: رسانه، اسطوره، کودک، ارتباطات.
- Abstract
- One of the conveying culture methods is notation, legend creation and hero husbandry. The modeling begins from the human birth and continues until the last hours of his life and since childhood is a critical period of the individual fundamental principles development the orientation to these schema and legends are more obvious. In fact what we call culture today was legend and ritual in the ancient world. Collection of legend and rituals in primitive society is the culture of that community, because there was no thought and behavior that would be out of this collection. All life and thought of human action took place in this collection of legend and rituals. Social learning theory holds that the individual through the study and observation of medium samples would learn the appropriate behavior. The mass media especially visual media are the main source of social learning. Since the media is an important element and perhaps the most important element in the social and cultural systems of indications for legend making, it seems television, Internet and other media can help to reveal the formation of some legends. In this study with using focus groups interviews, the views of experts, child psychologists and program makers in the field of media are collected and converted to statements. At last besides the proposal of guidelines to attract child audiences it considers one of the major factors in this issue, the poor performance techniques and addressing the form instead of content in legend making for children in media.