تبیین شاخص های طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65685
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مصطفی شاه محمدی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- برنامه درسی، مفهومی عمیق و راهبردی است که نقش انکار ناپذیری در تحقق اهداف کیفی و کمی نظام آموزش عالی دارد. نقشه راه و کانون اصلی مباحث برنامه درسی، طراحی برنامه درسی می باشد. با توجه به قدمت 30 ساله ی آموزش طراحی صنعتی در ایران و گذشت 18 سال از آخرین برنامه درسی مصوب این رشته، ضرورت طراحی برنامه درسی جدید برای این رشته وجود دارد، پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخص های طراحی برنامه درسی رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی در ایران صورت گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی انجام شد. جمعیت مورد مطالعه اعضای هیات علمی رشته طراحی صنعتی(حداقل با مرتبه استادیاری) در دانشگاه های تهران بودند. با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا رسیدن به حد اشباع داده ها، تعداد 16 نفر بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل ها انجام شدند. مضامین بدست آمده در جلسه¬ی میزگرد صاحبنظران بررسی و نتایج نهایی تحقیق، مشخص شدند. بعد از استخراج داده ها1131 کد معنادار یافت شد،334کد به بیان وضعیت موجود رشته طراحی صنعتی، 604 کد مرتبط با هدف پژوهش و 193کد پراکنده و جانبی آشکار گشت، بعد از تجزیه و تقلیل کدها در نهایت در وضعیت موجود، 18 مضمون در چهار حیطه¬ی عوامل درونی، عوامل بیرونی و عوامل سازمانی مؤثر بر رشته طراحی صنعتی و حیطه سردرگمی در این رشته پدیدار گشت و در دسته داده های مرتبط با هدف پژوهش، ده مضمون اصلی آشکار گشت که در دو حیطه برنامه درسی و اصلاحات جای گرفتند. بر اساس مضامین ده¬گانه¬ی شاخص بدست آمده، لزوم بازتعریف ایرانی رشته طراحی صنعتی و تعیین اهداف برنامه درسی بر اساس نیازسنجی، تدوین تخصصی برنامه درسی و استفاده از تجربه30 ساله¬ی آموزش این رشته، تدوین راهبردهایی برای انتقال دانش و دست¬یابی به مدل بومی رشته طراحی صنعتی، انتخاب راهبردهای یادگیری در عرصه و یادگیری مشارکتی در فرایند یاددهی-یادگیری، ضرورت فضاهای آموزشی متنوع، ارزشیابی مداوم و اصلاحات برنامه درسی، بازنگری و به روز رسانی برنامه درسی، اعتبار بخشی رشته طراحی صنعتی و ایجاد گرایش در مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی، حاصل گشت.
- Abstract
- curriculum is a deep and strategic concept which has undeniable role in accomplishing qualitative and quantitative goals of higher education system. Main focus of curriculum discussions is curriculum planning. Regarding 30 year antiquity of industrial designing training in Iran and passing 18 years of last approved curriculum, there’s necessity of new curriculum designing for this field of study. Present research has made with goal of explaining curriculum planning indexes of industrial designing in B.A in Iran. This research was carried out with qualitative approach and phenomenology method. Population under consideration was members of faculty of industrial designing (with minimum professor assistant grade) in Tehran universities. 16 persons were considered with sampling method based on goal (Theoretical )and up to reaching data saturation. Data collection was made by deep unstructured interview and they were carried out by qualitative content analysis. Obtained contents were evaluated in expert panel session and final conclusions of research were considered. Alongside with goal of research, 604 meaningful codes were found which finally in 10 main contents were (targeting, effective factors and components in curriculum, content, , learning-teaching, educational space, evaluation, reforms curriculum ). Redefinition of Iranian industrial design, determining the main curriculum goals based on assessments, professional define of curricula by 30 years teaching background, developing strategies for better transferring and translating knowledge in to native model, Electing collaborating learning strategies, diversify learning spaces, continuous assessment and curriculum modification and updating curriculums, define sub-disciplines in BA . attention to hand as an important tool in creating creativity in teaching industrial design are results of this research