عنوان پایاننامه
اجرا در دستگاه سه گاه و بررسی تحریر در ردیف سازی و آوازی
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11988;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11988
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیده الهام حبیب تبار
- استاد راهنما
- داریوش طلائی, هومان اسعدی
- چکیده
- یکی از ارکان شاخصِ ساختار ملودی در موسیقی دستگاهی تحریر می باشد. تحریر به طور مشخص در بخش آوازی (متر آزاد) رپرتوار موسیقی دستگاهی (ردیف های سازی و آوازی) نمود پیدا کرده است. این تحقیق در درجه اول به ارائه تعریفی جامع از تحریر ها می پردازد و سپس تحریرها را در ردیف سازی و آوازی بررسی کرده و آنگاه به مقایسه و دسته بندی از انواع تحریر می پردازد و نقش آن را در ساختار گوشه ها توضیح می دهد. سپس نتایج بدست آمده از آن را در نمونهای اجرایی غیر از ردیف (برخی از آواز های سید حسین طاهرزاده) مقایسه می کند.
- Abstract
- One of the index elements of melody structure in dastgahi music is Tahrir. Tahrir has been appeared, specifically in non metric section of dastgahi music repertoar. First of all, this research, presents a complete definition of the “Tahrir”, followed by studying tahrirs in instrumental&vocal radif and then, it classifies and compares all types of Tahrir and explains its part in “goushe” structure. At last, it compares its results in a non-radif perforemed sample.(some of seyyed hossein taherzade songs.)