عنوان پایان‌نامه

اجرا در دستگاه سه گاه و بررسی تحریر در ردیف سازی و آوازی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اجرا در دستگاه سه گاه و بررسی تحریر در ردیف سازی و آوازی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11988;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11988
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲

    یکی از ارکان شاخصِ ساختار ملودی در موسیقی دستگاهی تحریر می باشد. تحریر به طور مشخص در بخش آوازی (متر آزاد) رپرتوار موسیقی دستگاهی (ردیف های سازی و آوازی) نمود پیدا کرده است. این تحقیق در درجه اول به ارائه تعریفی جامع از تحریر ها می پردازد و سپس تحریرها را در ردیف سازی و آوازی بررسی کرده و آنگاه به مقایسه و دسته بندی از انواع تحریر می پردازد و نقش آن را در ساختار گوشه ها توضیح می دهد. سپس نتایج بدست آمده از آن را در نمونه‌ای اجرایی غیر از ردیف (برخی از آواز های سید حسین طاهرزاده) مقایسه می کند.
    Abstract
    One of the index elements of melody structure in dastgahi music is Tahrir. Tahrir has been appeared, specifically in non metric section of dastgahi music repertoar. First of all, this research, presents a complete definition of the “Tahrir”, followed by studying tahrirs in instrumental&vocal radif and then, it classifies and compares all types of Tahrir and explains its part in “goushe” structure. At last, it compares its results in a non-radif perforemed sample.(some of seyyed hossein taherzade songs.)