عنوان پایان‌نامه

عوامل عدم شکل گیری رژیم حقوقی دریای خزر و پیامدهای اقتصادی و امنیتی آن



    دانشجو در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عوامل عدم شکل گیری رژیم حقوقی دریای خزر و پیامدهای اقتصادی و امنیتی آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روابط بین الملل
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4005;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72579
    تاریخ دفاع
    ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سیدعلی سادات اخوی

    تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال1991، دریای خزر به عنوان دریای مشترک ایران و شوروی شناخته می¬شد و معاهدات فی مابین دو کشور که در سال¬های1921 و1940 منعقد گردیده بود، مبنای عمل دو کشور محسوب می¬شد. به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور سه کشور جدید یعنی، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در مجاورت این دریا، عملاً دریای خزر توسط پنج کشور احاطه شد و از این زمان به بعد اختلافات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر و چگونگی بهره برداری از منابع نفت و گاز پدید آمد. بر اساس مذاکراتی که در سال¬های پس از فروپاشی شوروی انجام شد، روش¬های مختلفی (مانند کندومینیوم و9الگوی تقسیم) جهت بهره¬برداری از دریای خزر پیشنهاد شده است که تاکنون هیچ کدام از آنها مورد توافق همه کشورهای ساحلی قرار نگرفته است. ویژگی¬های جغرافیایی دریای خزر، دارا بودن ذخایر نفت و گاز قابل توجه و همچنین حضور قدرتهای منطقه¬ای و فرامنطقه¬ای، موجب شکل¬گیری دیدگاه¬های مختلفی در مورد چگونگی مالکیت دریای خزر و تعیین خطوط مرزی شده است. در این راستا، با توجه به مسئله مذکور، در این پژوهش فرضیه «تعارض منافع در زمینه نحوه تقسیم منابع نفت و گاز دریای خزر، باعث عدم توافق و اختلاف نظر کشورهای ساحلی در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر شده است» به عنوان فرضیه اصلی و «دخالت قدرتهای منطقه¬ای و فرامنطقه¬ای باعث عدم شکل¬گیری رژیم حقوقی دریای خزر شده است»، به عنوان فرضیه فرعی مطرح شد که در نهایت هر دو فرضیه تائید شدند. همچنین در این پژوهش پیامدهای اقتصادی و امنیتی عدم تعیین رژیم حقوقی دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت که نتایج بدست آمده حاکی از افزایش زیانهای اقتصادی ناشی از آلودگی دریا، افزایش ریسک سرمایه¬گذاری، کاهش تجارت بین کشورهای ساحلی، افزایش رقابت¬های تسلیحاتی و نظامی¬گری است. در پایان برای رسیدن به یک رژیم حقوقی مورد قبول پنج کشور ساحلی، به جای شروع از متن و مدنظر داشتن مستقیم منافع دریا که حصول توافق در شرایط موجود دشوار است، پیشنهاد شد که همکاری از حاشیه شروع شود که کمترین تعارض منافع وجود دارد؛ سپس بتدریج همکاری به حوزه¬های والا (رژیم حقوقی) سرایت داده شود.
    Abstract
    Caspian Sea was known as a common sea of Iran and Suvit Unions before collapsing of Suvit Unions in 1991, and the treaties which had been ratificated between two countries in 1921 and 1940 were the function basis of them. After collapsing Suvit Unions and out bursting of three new countries: Kazakestan , Azarbaijan and Torkemenstan around this sea , it was surrounded by five countries . Then the discrepancies related to leagal system of Caspian sea and exploiting quality of gas and oil resources emerged . Based on negotiations which had been achieved in years after collapsing Suvit Unions , different ways like condominium and 9 division samples have been suggested for exploiting Caspian sea none of which has been agreed by these countries . The geographical characteristics of Caspian Sea . having remarkable oil and gas resources and also the presence of local and international powers lead to from different view points related how to own Caspian sea and how to appoint border lines .So , with regarding to above mentioned problem in hypothesis of this research “discrepancy of resources related to dividing gas and oil resources of Caspian Sea doesn’t leads to emerge differences among Caspian Costal Countries” as the main hypothesis and “ interferences of local and international powers lead not to form Caspian leagal system” as banal hypothesis which finally both of hypothesis I were confirmed . Moreover, in this research , the security and economic outcomes of not appointing leagal system of Caspian Sea were studied too, which results show the increasing economical damages due to sea pollution, increasing martial and weapon competeions. Finally, for achieving to a leagal system of five costal countries, instead of beginning from main points and regarding direct Sea resources which acquiring agreement is difficult now, it is suggested to cooperate from banal points in which there is the least conflict , then the cooperation goes to higher fields qradually (leagal system