عنوان پایاننامه
طرح تحقیق
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4060;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44103
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۸۶
- استاد راهنما
- محمدرضا جوادی یگانه
- دانشجو
- هانیه صهائیان بوستانی
- چکیده
- چکیده: استفاده از موبایل تأثیرات غیر قابل انکاری بر زندگی اجتماعی و روابط میان فردی می گذارد. یکی از جنبه های این تأثیرات، تأثیر موبایل بر ابعاد هویتی جوانان است که رساله حاضر به بررسی این موضوع اختصاص دارد. رساله حاضر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که ابعاد هویت بخش استفاده از موبایل کدامند و موبایل چه تأثیراتی بر هویت دختران دارد؟ برای پاسخ به این سؤال پس از مرور ادبیات نظری و چهارچوب تحقیق، مدلی طراحی شد و سه بعد مختلف هویت مورد بررسی قرار گرفت: هویت فردی، هویت گروهی و هویت اجتماعی. در تحقیق حاضر از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه ی آماری آن، شامل کلیه ی دانشجویان دختر دانشگاه تهران می باشد که افراد شاغل به تحصیل در سال تحصیلی87-1386 در کلیه ی مقاطع تحصیلی را در بر می گیرد. برای نمونه گیری از شیوه نمونه گیری با احتمال متناسب با حجم (PPS) استفاده شد. حجم نمونه 357 نفر محاسبه شد. ابزار اندازهگیری در این تحقیق نیز پرسشنامه است. به جز دو مورد (ارتباط میان تأهل و وضعیت سکونت با نوع استفاده از موبایل) ارتباط معنا داری میان متغیرهای زمینه ای (مانند سن، مقطع تحصیلی، رشته، وضعیت اقتصادی و...) و نوع و استفاده از موبایل مشاهده نشد. این موضوع شاید بدلیل فراگیر شدن و رواج موبایل باشد، بطوریکه مرزهای طبقاتی، سنی، جنسی و ... را پیموده و میزان و نوع استفاده از آن به موقعیت ساختاری افراد بستگی ندارد. از میان فرضیات تحقیق، یک فرض که به ارتباط بین میزان استفاده از موبایل و امنیت فردی مربوط بود، رد شد. آنچه از نتایج این تحقیق منتج شد این است که استفاده از موبایل با عرصه های مختلف هویت مانند فرد گرایی، امتداد خود، تقویت ارتباط با همالان، اهمیت یافتن مد و مصرف، تقویت بعد نمایشی خود و سیال شدن مرز حوزه عمومی و خصوصی همبستگی دارد. بطور کلی می توان گفت که استفاده از موبایل با ابعاد مختلف هویت همبستگی و ارتباط دارد. کلید واژه: فردگرایی، امتداد خود، ارتباط با همالان، مد و مصرف، بعد نمایشی خود، سیال شدن مرز حوزه عمومی و خصوصی
- Abstract
- Abstract: Using cell phone, undeniably affects social life and interpersonal relationships. One aspect of these effects is the effect of cell phone on young people identities which the present thesis devoted to. Here we seek to answer this question: What are the main identity making dimensions of using cell phone and what are the effects of using cell phone on girl's identity. For answering this question, after reviewing theoretical literature and research framework, we designed a model and three different dimensions of identity were assessed: personal identity, group identity and social identity. In this research paper we used survey method. Our statistical population was all of girl students of Tehran University which includes under gradated students at college year of 1386-1387 and from all educational levels. For sampling we used "Probability proportionate to size" whose size was measured 357 people. The questionnaire was our measuring tool. There were no meaningful correlation between field variables (like age, educational level, field of study, economical conditions, etc) and the type of using cell phone except two cases (the relation of being married plus the settlement condition and type of using cell phone). This is maybe because of prevalence of using cell phone which gradually has over-crossed the class, age, gender borders ? and the frequency and type of its use is no more dependent on structural positions of people. One of our research hypothesizes was rejected related to the relation between using cell phone correlated with different areas like individualism, extension of the self, empowerment relations with peers, making the fashion and consumption important, empowerment of self-presentation and making the dividing line of public/private areas fluent. In general we can say that using cell phone is correlated with different aspects of identity. Keywords: Individualism, extension of the self, relations with peers, fashion an