شناسایی نقش راه اندازی واحد تحقیق و توسعه بر عملکرد کارگاه های فعال در صنعت فرش دستباف اصفهان
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 539;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63271
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مصطفی نباتی نژاد
- استاد راهنما
- آیت اله ممیز
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر که به روش آمیخته صورت گرفت شناسایی نقش راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه بر عملکرد کارگاه های فعال در صنعت فرش دستباف اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش کارشناسان، صاحبنظران و متخصصان صنعت فرش دستباف بودند که در بخش اول، محقق با انجام مصاحبه تا حد 20 نفر به اشباع داده رسید و در بخش دوم از بین 430 کارآفرینان صنعت فرش دستباف در بخش کارگاه های تولیدی و 100 نفر متخصصین این صنعت به عنوان گروه های مستقل یک جامعه آماری مشترک، به ترتیب 202 نفر و 80 نفر به عنوان حجم نمونه را انتخاب نمود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش اول، مصاحبه و در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مصاحبه ها و ادبیات نظری در این خصوص بود. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط چند تن از متخصصین بررسی و روایی سازه آن توسط تحلیل عاملی تایید شد. همچنین پایایی ابزار پژوهش با آلفای کرونباخ برابر 85/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون فریدمن، تی تک متغیره، تحلیل عاملی و آزمون های تعقیبی استفاده شد. یافته ها نشان داد راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه بر عملکرد عملیاتی، عملکرد بازاریابی و رضایت مشتریان در کارگاه های فعال صنعت فرش دستباف اصفهان نقش مطلوب دارد؛ همچنین در وضعیت فعلی صنعت فرش اصفهان نشان داده شد عملکرد بازاریابی و رضایت مشتری پایین تر از حد متوسط و عملکرد عملیاتی با میانگین بالاتر از حد متوسط است. اگرچه تحقیق و توسعه میانگین وضعیت مطلوب را بالاتر از حد متوسط نشان داد ولی رتبه بندی ابعاد نشان داد عملکرد بازاریابی بالاترین رتبه و عملکرد عملیاتی پایین ترین رتبه را در بکارگیری تحقیق و توسعه به خود اختصاص داده است. بدین معنا که راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در این صنعت می تواند بیش از سایر ابعاد بر بازاریابی این صنعت نقش داشته باشد. نتایج این تحقیق می تواند در توسعه کارآفرینی صنعت فرش دستباف در کشور مورد استفاده قرار گیرد. کلید واژگان: تحقیق و توسعه، عملکرد، صنعت فرش دستباف، Handmade Carpet Industry، Performance، Research & Development
- Abstract
- The aim of the present study was conducted to identify methods that combined the role of R&D; units set up by the performance of Isfahan carpets industry active in the yards. Statistical research community, all the pundits and experts who were carpet industry professionals in the first part, a researcher with the interview as much as 20 people to saturate and in the second part of between 430 and 100 master specialist as the statistical community, respectively 202 people and 80 people chose as the sample size. Data in the first part, the second part of the interview and interview-based researcher interviews and theoretical literature in this regard. Face and content validity tool by several of the expert examination and its structural validity was confirmed by factor analysis. Reliability of the research instrument was estimated by Cronbach's alpha is equal to 85/0. For the analysis of data from t Test, Friedman test, factor analysis was used. The findings showed that the launch of a research and development unit focuses on operational performance, customer satisfaction and marketing performance in Isfahan carpets industry enabled yards optimal role; the current state of the industry marketing performance revealed Isfahan carpet and lower average customer satisfaction and operational performance with an average above average. Although R&D average optimal condition showed above average but showed the dimensions of marketing performance ranking highest and lowest rankings on the operational performance measures used in research and development is dedicated to her. This means that setting up a research and development unit in the industry can take over the role on other aspects of the marketing industry. The results of this research can be found in the field of entrepreneurship, in particular the industry crafts carpets used in the country. Keywords: Research & Development, Performance, Handmade Carpet Industry