عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد صادراتی در کسب و کارهای کوچک و متوسط، (مطالعه موردی شرکت­های صادرکننده در حوزه ورزشی)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62265;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 516
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضا محمدکاظمی

    صاحب نظران بازاریابی صادراتی اعتقاد دارند که «شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی» بمنظور افزایش عملکرد صادراتی و دستیابی به سطوح مطلوبی از این مقوله مهم و حیاتی برای شرکت ها در بازار رقابتی امروز است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت بندی عوامل موٍر بر عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی انجام گرفته است. در این پژوهش مطالعات انجام گرفته در زمینه عملکرد صادراتی و انواع مدل های عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفت و پس از مصاحبه صورت گرفته با 7 تن از تولیدکنندگان و خبرگان این صنعت عوامل اثرگذار برعملکرد صادراتی شناسایی گشت که این عوامل شناسایی شده بسط دهنده مدل لی و گریفیس 2007 گشت و عوامل (ویژگی های عینی شرکت، مشوق های صادراتی، تعهد صادراتی مدیران، استراتژی بازاریابی مدیران طی مطالعات صورت گرفته و همچنین عوامل محیطی که طی مصاحبه شناسایی گشت) باتوجه به محدود بودن تعداد شرکت های صادرکننده تجهیزات ورزشی که 32 شرکت صادرکننده وجود دارد براساس جدول مورگان حداقل 23 شرکت برای توزیع پرسشنامه برای جمع آوری داده ها در بخش کمی انتخاب شد و 60 پرسشنامه میان آنان توزیع گشت و داده های مورد نیاز از میان 50 پرسشنامه سالم و صحیح جمع آوری گشت و سپس به کمک مدل یابی معاملا ساختاری (تحلیل مسیر تاییدی) این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا بدین ترتیب به بررسی وضعیت هریک از عوامل 5 گانه مدل برای صنعت موردنظر پرداخته شود. یافته های و نتایج تحقیق نشان داد که همه عوامل فوق الذکر، بعنوان عوامل تعیین کننده در عملکرد صادراتی صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی مطرح هستند، براساس این پژوهش اولویت اثرگذاری عوامل بر روند صادرات در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی بصورت ذیل می باشد: 1- عوامل محیطی 2- تعهد صادراتی مدیران 3- استراتژی بازاریابی مدیران 4- مشوقهای صادراتی 5- ویژگی های عینی شرکت. درپایان این پژوهش، پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت عملکرد صادراتی در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی ارائه گردیده است.
    Abstract
    Marketing experts believe that “identification of determining factors of export performance” is important for the firms in the competitive markets in order to improve export performance. This research is conducted with the goal of identifying and prioritizing the effect of Moore’s factors on export performance in food industry. The research reviews previous studies on export performance and export performance models and identifies effective factors on export performance through interview with 7 expert that are in production sector and these factors expanded the Lee and Griphis model (2007) and factors (subjective characteristics of the firm, export incentives, managers’ commitment to export,marketing strategy) were identified through previous studies and environmental factors that wereidentified in interviews. Since the number of the exporting firms in the sport equipment were limited to 32, minimum number of 23 firms were selected based on Morgan table to distribute questionnaire to collect data for quantitative part and 60 questionnaires were distributed and required data was collected from 50 valid questionnaires and data was analyzed via structural equation modeling (confirmatory path analysis) to study the status of each factors of the model for the industry.Findings show that all above factors are determining the performance of export performance in sports clothing and equipment industry and the priotrization of effective factors in the sports clothing and equipment industry is as follows: 1. Environmental factors, 2. Managers’ commitment to export, 3. Managers’ marketing strategy, 4. Export incentives, 5. Objective characteristics of the firm. Finally, some suggestions and approaches are presented to improve the status of export performance in sports clothing and equipment industry.