شناسایی عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکتهای نانو فناور فعال ایران - مورد مطالعه: کردیدور فناوری نانو
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 550
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- رضا وظیفه دولت آبادی
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- اگرچه عمر فناوری نانو در جهان به حدود نیم قرن می رسد، اما اکنون این فناوری به یک فناوری اثرگذار در حوزه های گوناگون صنعت تبدیل شده است. فناوری نانو در ایران در یک دهه اخیر با نرخ رشد سریع در حوزهای مختلف تولید علم و با برنامه ریزی برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی در حال تبدیل شدن به یک فناوری دارای مزیت رقابتی برای کشور است. ایران اکنون در تولید دانش نانو بر اساس شاخص تعداد مقالات معتبر ISI در جایگاه قابل توجه هشتم در جهان قرار دارد. در این میان دستیابی به مزیتهای رقابتی از طریق توسعه محصولات جدید در حوزه ی فناوری نانو، مستلزم آگاهی تمامی افراد فعال در این حوزه ازمفهوم کارآفرینی فناورانه سازمانی است. در این پژوهش نگارنده بر اساس مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش و با توجه به مدل پتی و ژانگ به دنبال پاسخ به این سؤالِ اساسی است که عوامل کلیدی موفقیت کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکت های نانوفناور فعال ایران کدامند؟ این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی-کمی است. حجم نمونه شامل 12 نفر است که از روش گلوله برفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، از طریق مصاحبه هدفمند با خبرگان تا مرحله اشباع نظری است که روایی آن با نظر خبرگان و انجام اصلاحات لازم تأیید شده است. در روش کمی، تحلیل داده ها شامل کدگذاری در سه گامِ کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. جامعه آماری آن شامل کارآفرینان و مدیران عامل شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو و همچنین خبرگانی هستند که در حوزه کارآفرینی فناورانه سازمانی و فناوری نانو دارای تجربه و تخصص هستند. حجم نمونه کمی 80 نفر است که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها، ازمطالعات میدانی و کتابخانه ای و همچنین از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به تأیید تعدادی از خبرگان رسیده و برای بررسی پایایی آن پس از استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، ضریب آلفا برای کل پرسشنامه 96/0 محاسبه شده است که نشان دهنده ی پایایی ابزار مورد استفاده است. در تجزیه و تحلیل عامل ها علاوه بر استفاده از شاخص های توصیفی، از آزمون میانگین و میانگین درصدی و آزمون پیرسون (رگرسیون دو متغییره) و رگرسیون چند متغییره همراه با تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. علاوه بر این برای تکمیل گردآوری اطلاعات از اسناد و مدارک سازمان ها و شرکت های مورد تحقیق نیز استفاده شده است. قلمروی زمانی تحقیق از اردیبهشت 1392 تا بهمن 1392 و قلمروی مکانی تحقیق دانشگاه تهران، ستاد توسعه فناوری نانو، موسسه خدمات فناوری تا بازار ستاد ویژه نانو ریاست جمهوری و شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو است. یافته های پژوهش در بخش تحلیل داده های کیفی و کمی نشان دهنده ی وجود 5 گروه عواملِ سازمانی، محیطی، فردی، نهادی و فناورانه در 31 بُعد و 68 جزء است که بر کارآفرینی فناورانه سازمانی درشرکت های فعال در حوزه فناوری نانو در ایران مؤثرند. اولویت این عوامل به ترتیب از اولویت بیش تر به اولویت کم تر عبارت است از عوامل فردی، محیطی، فناورانه، نهادی و سازمانی. واژه های کلیدی: کارآفرینی فناورانه، کارآفرینی فناورانه سازمانی، عوامل کلیدی، نانو فناوری
- Abstract
- Although the age of nanotechnology in the world is almost half a century, but now it has become to an influential technology in different areas of industry. In recent decade, Nanotechnology becomes a technology which has competitive advantage for the world, with rapid growth in different fields of knowledge production and planning for commercialization the research achievements. In the mean time, achieving competitive advantage through the development of new products in the field of nanotechnology requires awareness of allactive and talent people in this field of the concept of technological corporate-entrepreneurship. In this article, effective factors on the process of technological corporate-entrepreneurship in active technology companies in the field of nanotechnology in Iran are beinge valuated and identified and eventually offered a new conceptual model of corporate techno preneurship process in active knowledge-based technological firmsin nanotechnology area. The qualitative data was collected through interviews. The methodology is adapted from in-depth interviews with 12 academic experts and managers of technological firms, policy makers active in Nanotechnology industry until the oretical saturation state achieved. The gathered data was analyzed using axial and open coding methods. The results show that the effective determinant of corporate technopreneurship process in active knowledge-based nano-technological firms includes of five main factors and 30 axial factors. The main factors are consisting of organizational, external, institutional and other new factors, i.e. technological and individual factors that are shown in new conceptual model of corporate technopreneurship process.The results of this paper can be used for the optimization of corporate nano-technopreneurship of active knowledge-based technological firmsin all of world countries. Key words:Technopreneurship, Corporate technological entrepreneurship, Nanotechnology