عنوان پایان‌نامه

بخش بندی بازار خودروسازان کشور ایران برای توسعه مشتری محور محصول جدید



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بخش بندی بازار خودروسازان کشور ایران برای توسعه مشتری محور محصول جدید" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67367;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 133
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
    دانشجو
    سهند فرهود
    استاد راهنما
    عباس کرامتی

    صنعت خودروسازی ایران در دهه‏های اخیر با رشد سریع و چشمگیری مواجه شده است. با تغییر محیط این صنعت، سازندگان این محصولات نیز با چالش‏هایی از قبیل: وجود مشتریان پرتوقع، رقابت شدید بین خودروسازان وطنی و در سالهای اخیر رقابت با خودروسازان خارجی روبرو هستند. از این رو، نیاز به تولید محصولی متناسب با خواسته مشتری بیش از هر زمان دیگر احساس می‏شود و بخش‏بندی بازار یکی از راه کارهای کسب رضایت هر چه بهتر مشتریان است. از میان رویکردهای متنوع برای بخش‏بندی بازار، بخش‏بندی منافعی را می¬توان به عنوان یکی از بهترین رویکردهای بخش¬بندی بازار نام برد. هدف از این تحقیق، بخش¬بندی منافعی مشتریان خودرو سدان در ایران با استفاده از تحلیل توأم و خوشه¬بندی دو مرحله¬ای است. داده¬های مورد نیاز برای بخش-بندی مشتریان از طریق نمونه¬گیری از مشتریان بالقوه بدست آمده است. شش ویژگی مهم و مورد توجه برای مشتریان در کل جامعه به ترتیب: حجم پیشرانه ( موتور)، اندازه(حجم) صندوق عقب، مصرف سوخت، خدمات مدت زمان گارانتی و سهولت دریافت قطعه یدکی و قیمت می‏باشند. همچنین نتایج بدست آمده از خوشه¬بندی دو مرحله¬ای مشتریان خودرو سدان در ایران حاکی از امکان تقسیم مشتریان به 4 بخش است. به علاوه، بین اهمیت خواسته¬های در هر بخش با یکدیگر تفاوت وجود دارد. برای بررسی کیفیت خوشه¬بندی از آماره‏ سیلوهت استفاده شده است.
    Abstract
    Iran’s automotive industry has been developed quickly in recent decades. With these changes, Producers have faced new challenges such as customers with high expectations, and intense competition between local and international manufacturers. Therefore, producing a production based on customers’ demands is now critical more than anytime and market segmentation is one of the solutions to satisfy customers. Among all different methods to segment market, benefit segmentation is one of the best. The aim of the research is to segment sedan market in Iran using conjoint analysis and two stage clustering and based on benefit segmentation. The data sets have been gathered through sampling from the potential customers. The six important criteria for customers are engine displacement, trunk size, fuel consumption, guarantee duration, and accessories availability respectively. In addition, the results of two stage clustering of sedan customers in Iran have shown that there can be 4 segments and the importance of criteria in each segment are different. In order to measure the quality of clustering Silhouette measure has been applied