عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت منابع انسانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 127;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62963
    تاریخ دفاع
    ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
    دانشجو
    سحر غندالی
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    چکیده در شرایط رقابتی کنونی میزان مشارکت، اطاعت و وفادارماندن کارکنان به سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، کارکنان برای عملکرد صحیح و تقویت عملکرد خود نیازمند رفتار آداب اجتماعی، وجدان کاری، نوع دوستی، جوانمردی و نزاکت هستند. یکی از این مفاهیم جدید، رو به گسترش و کاملا مرتبط دربار? چنین رفتارهای فرانقشی «رفتار شهروندی سازمانی» است که توجه پژوهشگران و مدیران سازمان ها را به عنوان یک عامل اثربخش در سازمان به خود جلب نموده است. در این تحقیق برآنیم تا نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، به منظور به اشتراک گذاشتن دانش و مهارت منحصر بفرد اعضاء با همکاران را مشخص نماییم. اطلاعات مربوط به متغیر رفتار شهروندی سازمانی بر اساس مطالعات اورگان (1988) و اطلاعات مربوط به متغیر تسهیم دانش بر اساس مقیاس وان دن هوف و همکارانش (2004) می¬باشد؛ که توسط لین (2007) و موگوتسی و همکاران (2011) نیز به کار گرفته شده است. این تحقیق از نوع هدف در زمره تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشگاهی) و از تحقیقات کاربردی است و در آن از نمونه گیری تصادفی منظم استفاده شده است. در این تحقیق از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن ، کولموگروف - اسمیرنوف، تی تست استفاده شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد بین رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش در میان کارکنان دانشگاه تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید که رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش در کارکنان دانشگاه تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
    Abstract
    Abstract In the current competitive are important Participation rates, obedience and loyalty of employees to Organization. Accordingly, the staff for the proper functioning and enhance their performance are needed behavior social customs, work ethics, altruism, generosity and courtesy. One of the new concepts related to the growing and entirely about such behavior metafunctions "organizational citizenship behavior" that researchers and managers of organizations as an effective agent in the organization has attracted. The aim of this study was the role of organizational citizenship behavior on share knowledge among faculty members of Tehran University, in order to share knowledge and skills with colleagues to identify unique to members. OCB variable data based on Studies Oregon (1988) and information about the variable-scale knowledge sharing based on van den Hoff et al (2004), Lin (2007) and Mogotsi and colleagues (2011) have also been used. The research is a descriptive research among the target (non-laboratory) and the applied research and the systematic random sampling was used. The study of the Spearman, Kolmogorov – Smirnov and t test correlation test was used. Research results show organizational citizenship behavior and knowledge sharing among Tehran University employees, there is a significant positive relationship. It also was determined that organizational citizenship behavior and knowledge sharing among the staff of Tehran University is a desirable situation. Key words: organizational citizenship behavior, knowledge sharing, Tehran University